چکیده:
آموزشوپرورش یکی از نهادهای اصلی اجتماعی است که معلمان جزو کارگزاران اصلی آن به شمار میروند. این نهاد اصلی گرچه خصلتی محافظهکارانه در غالب جوامع دارد اما مشارکت و رفتار سیاسی معلمان در ایران و در سالهای گذشته در راستای بازتولید ساختار سیاسی نبوده است. به علت ساختار چند قومی کشور ایران، رفتار سیاسی معلمان در مناطق قومی ممکن است تحت تأثیر هویت قومی قرار گیرد. این هویت همچنین بر موضوعات مهمی ازجمله ارزشهای فردی تأثیرگذار است. ارزشهای فردی(مادی و فرا مادی) از شاخصهای مهم پویایی اجتماعی است. هدف این تحقیق بررسی رابطه نوع هویت قومی با رفتار سیاسی و ارزشهای فردی در میان معلمان مقطع راهنمایی شهرستان کامیاران هست. مبانی نظری تحقیق ریشه در نظریه رومانو، راش و اینگلهارت دارد. اجرای تحقیق به روش پیمایشی و تکنیک جمعآوری اطلاعات پرسشنامه خود اجرا بوده است. جامعه آماری پژوهش دبیران مقطع متوسطه شهرستان کامیاران بودهاند. نتایج تحقیق نشان داد متغیرهای جمعیتشناسی مانند جنسیت، مذهب و نوع لهجه با هویت قومی رابطه معناداری دارند. این هویت قومی که خود متأثر از عوامل زمینهای است با رفتار سیاسی و ارزشهای فردی معلمان رابطه مثبت و معناداری دارد. این تحقیق نشان داد رفتار سیاسی معلمان ممکن است سیاسی باشد یا نباشد و رفتار سیاسی آن ها لزوما قومی نیست.
Education system belong to basic institution. Teacher have been a big role in the system. Although this institute have been a conservative character in many societies, but political participation of teacher in Iran during least decades is not parallel to reproduction of political structure. The multi ethnic structure of Iran influence of teacher political participation. Ethnic identity effected individual values. Material and para material values are a social change index. The goal of this study is relation between ethnic identity and political participation and individual values among high school teacher of Kamyaran city. Theory of research rooted in Romano, Inglehart and Rush view. The research method was survey and data collected by questionnaire. The population were high school teacher of Kamyaran, the results indicate among demographic character such religious, sex ,dialectic and type of ethnic identity were significant relation, the other finding shows among type of ethnic identity ,political participation and individual values were significant relation. The results shows the political behavior of teacher may be political or not, at the same time the political behaviors may be belong to ethnicity or not.
خلاصه ماشینی:
جامعه پژوهی فرهنگی، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی فصل نامۀ علمی (مقالۀ علمی ـ پژوهشی)، سال ١٣، شمارة ١، بهار ١٤٠١، ١٣٣ - ١٥٨ رابطه نوع هویت قومی با رفتار سیاسی و ارزش های فردی دبیران (مطالعه موردی: دبیران مقطع متوسطه شهرستان کامیاران ) حسین محمدزاده * نصراله ندیمی ** 1 چکیده آموزش وپرورش یکی از نهادهای اصلی اجتماعی است که معلمان جـزو کـارگزاران اصـلی آن به شمار میروند.
این هویت قومی که خود متأثر از عوامل زمینه ای است با رفتار سیاسـی و ارزش هـای * دکتری جامعه شناسی سیاسی/استادیارجامعه شناسی، گروه علوم اجتماعی، دانشگاه پیـام نـور،تهران ،ایران (نویسنده مسئول )، gmail.
مـا در ایـن پـژوهش در چـارچوب نظریه دیوید رومانو نوع هویت فـرد را تعیـین کـرده و تـأثیر آن را بـر رفتـار سیاسـی افـراد مشخص میکنیم و همچنین تأثیر نوع هویت قومی را رفتار سیاسی بر اساس نظریـه مایکـل راش و همچنین بر ارزش های موردعلاقه فرد با توجه به نظریه رونالد اینگلهارت تعین مـی- کنیم .
اما این مسئله اصلی مـا نیسـت مـا مـیخـواهیم ایـن رابطـه را بـا نـوع هویـت قومی(چهار نوع ) سنجیده سپس رابطه آن ها با رفتار سیاسـی و ارزش هـای فـردی بیازمـاییم .
فرضیه ٤ : آزمون فی نشان میدهد میان نوع هویت قومی فرد با رفتار سیاسـی او رابطـه معناداری وجود دارد اما ضریب کرامر نشان میدهد که شدت ایـن رابطـه متوسـط اسـت و همچنین مقدار آزمون پیرسون نشان میدهد که همبستگی بـین نـوع هویـت قـومی و رفتـار سیاسی بسیار قوی هست .