چکیده:
تنوع صادراتی، مزایا و همچنین چالشهای پیشروی آن همواره در ادبیات اقتصادی مورد بحث و تحلیل قرار گرفته است. بنابراین، بهبود زیرساختها و کاهش هزینههای تجاری از مهمترین عوامل موثر بر متنوعسازی صادرات است. هدف این مقاله شناسایی عوامل موثر بر تنوع صادراتی ایران و شرکای تجاری با تاکید بر اثر هزینههای ورود به بازار داخلی و خارجی است. بدین منظور پس از محاسبه شاخص تنوعپذیری صادرات براساس شاخص تایل برای 10 کد کالای منتخب دو رقمی در نظام هماهنگ کدگذاری HS به معرفی الگوی مورد مطالعه این پژوهش و برآورد آن با استفاده از روش دادههای تابلویی و تخمین مدل به صورت حداقل مربعات تعمیمیافته (GLS) در نرمافزار Stata برای تحلیل اثر هزینههای ورود به بازارهای داخلی و خارجی بر تنوعپذیری صادرات پرداخته میشود. نتایج پژوهش نشان داد که متغیرهای هزینه ورود به بازار داخلی و هزینه ورود به بازار خارجی هر دو دارای اثر منفی و معنیدار بر شاخص تنوعپذیری صادرات ایران بودهاند. بنابراین، کاهش مقررات راهاندازی بنگاهها و مقررات گمرکی و ایجاد تسهیلات حملونقلی و مالی میتواند به ارتقا شاخص تنوع صادراتی ایران کمک کند.
This paper investigates the factors affecting export diversification in Iran. As deducted from heterogeneous trade theory, the main variables of interest in this paper's baseline specification are entry and trade costs. For this purpose, Theil index is calculated for export diversification. This index is obtained for ten selected two-digit commodity codes in the HS coordinate system. Then the basic model is introduced and estimated by the generalized least squares (GLS) method. Estimated results show that diversification depends negatively on domestic and foreign market entry costs. Therefore, reducing the unnecessary rules for setting up enterprises, customs regulations, creating transportation and financial facilities can help to improve the Iran's export diversification.