چکیده:
هدف از این تحقیق تعیین تأثیر عاملهای مختلف مهارتهای فناوری اطلاعات و ارتباطات بر خلاقیت نوآورانه میباشد و تعیین تأثیر هوش تجاری به عنوان متغیرمیانجی بوده است. جامعه آماری تحقیق شامل کلیه دانشجویان دانشگاه فنیوحرفهای استان مازندران در سال تحصیلی 99-1398 به تعداد 14888نفر میباشند که از آموزش کل هر دانشگاه در سال تحصیلی 99-98 درخواست و اعلام گردید. نمونه آماری تحقیق با استفاده از فرمول کوکران به تعداد 376 نفر انتخاب شد. ابزار پژوهش شامل سه پرسشنامه استاندارد فناوری اطلاعات و ارتباطات(محمودی،1392) که دارای 66 گویه و در هفت بعد میباشد و پرسشنامه هوش تجاری (پروویچ،2012) که دارای 31 گویه میباشد و پرسشنامه خلاقیت نوآورانه(دی لیلو و هوتون، 2008 ) که شامل سه بعد و 17 گویه تدوین گردید، استفاده شد. پایایی پرسشنامهها با استفاده از آلفای کرونباخ مهارتهای فناوری اطلاعات و ارتباطات (963/0)، خلاقیت نوآورانه (933/0)، هوش تجاری (839/0) بدست آمد. نتایج تحقیق نشان داد هوش تجاری ارتباط بین مهارتهای فناوری اطلاعات و ارتباطات و خلاقیت نوآورانه را میانجیگری مینماید. عوامل(فردی، نگرشی، آموزشی، فنی، اقتصادی، محیطی و انسانی) بر خلاقیت نوآورانه با توجه به نقش میانجی هوش تجاری دانشجویان دانشگاههای فنیوحرفهای استان مازندران تأثیر دارد.
Abstract The purpose of this study was to study the effect of information and communication technology skills factors on innovative creativity with the mediating role of business intelligence of students of technical and vocational universities in Mazandaran province. The statistical population of the present study, in order to conduct field studies, included all students of Mazandaran Technical and Vocational University in the academic year 2009-2010 in the number of 14888 people, which was requested from the total education of each university in the academic year 1998-99. 376 people were selected using Cochran's formula as a statistical sample. In this study, 3 standard questionnaires were used. The reliability of the questionnaires was obtained using Cronbach's alpha of information and communication technology skills (0.963), innovative creativity (0.933), business intelligence (0.839). The results showed that business intelligence mediates the relationship between ICT skills and innovative creativity. Factors (individual, attitude, educational, technical, economic, environmental, human) affect innovative creativity according to the mediating role of business intelligence of students of technical and vocational universities in Mazandaran province.
خلاصه ماشینی:
آزمون سوبل ، جهت معناداري متغير ميانجي هوش تجاري (رجوع شود به تصویر صفحه) نتايج جدول ١١ نشان ميدهد که ميزان معناداري برابر با ٠/٠٠٠ ميباشد و در سطح ٠/٠٥ معنادار است ؛ بنابراين نقش هوش تجاري به عنوان ميانجي بين عوامل نگرشي بر خلاقيت نوآورانه تأييد ميشود.
آزمون سوبل ، جهت معناداري متغير ميانجي هوش تجاري (رجوع شود به تصویر صفحه) نتايج جدول ١٣ نشان ميدهد که ميزان معناداري برابر با ٠/٠٠٠ ميباشد و در سطح ٠/٠٥ معنادار است ؛ بنابراين نقش هوش تجاري به عنوان ميانجي بين عوامل آموزشي بر خلاقيت نوآورانه تأييد ميشود.
آزمون سوبل ، جهت معناداري متغير ميانجي هوش تجاري (رجوع شود به تصویر صفحه) نتايج جدول ١٥ نشان ميدهد که ميزان معناداري برابر با ٠/٠٠٠ ميباشد و در سطح ٠/٠٥ معنادار است ؛ بنابراين نقش هوش تجاري به عنوان ميانجي بين عوامل فني بر خلاقيت نوآورانه تأييد ميشود.
آزمون سوبل ، جهت معناداري متغير ميانجي هوش تجاري (رجوع شود به تصویر صفحه) نتايج جدول ١٧ نشان ميدهد که ميزان معناداري برابر با ٠/٠٠٠ ميباشد و در سطح ٠/٠٥ معنادار است ؛ بنابراين نقش هوش تجاري به عنوان ميانجي بين عوامل اقتصادي بر خلاقيت نوآورانه تأييد ميشود.
آزمون سوبل ، جهت معناداري متغير ميانجي هوش تجاري (رجوع شود به تصویر صفحه) نتايج جدول ١٩ نشان ميدهد که ميزان معناداري برابر با ٠/٠٠٠ ميباشد و در سطح ٠/٠٥ معنادار است ؛ بنابر اين نقش هوش تجاري به عنوان ميانجي بين عوامل محيطي بر خلاقيت نوآورانه تأييد ميشود.
The application of business intelligence to higher education: Technical and managerial perspectives, Journal of Information Technology Management, ISSN #1042-1319.