چکیده:
براساس آمار سازمان توسعه و تجارت (2018) تجارت دریایی بیش از 90 درصد از تجارت کل را تشکیل می دهد. در ایران با احتساب آمار نفتی این سهم حدود 98 درصد در واردات و 85 درصد در صادرات است. بنابراین شناسایی عوامل موثر بر تجارت دریایی ایران حائز اهمیت است. شاخص خشک بالتیک بعنوان پیشروترین شاخصهای اقتصادی است که رابطه نزدیک با فعالیت اقتصاد جهانی دارد و اقتصاد حمل و نقل دریایی را اندازه گیری می کند. بر این اساس در مقاله حاضر اثرات نوسانات شاخص خشک بالتیک، تغییرات نرخ ارز و فعالیت اقتصاد جهانی بر کل کالای بارگیری شده بنادر مالکیتی ایران در دوره زمانی 1379:01-1398:12 برآورد شده است. نوسانات شاخص خشک بالتیک با استفاده از واریانس شرطی AR(1) و GARCH(1,1) اندازهگیری شده است. نتایج بدست آمده از آزمونهای حداقل مربعات تعمیمیافتهFMOLS و رگرسیون جزء تصحیح شده CCR نشان داد که کشش بلند مدت کالاهای بارگیری شده دریایی به شاخص فعالیت جهانی اقتصاد و نرخ ارز اسمی (تنزل ارزش پول) مثبت و نسبت به نوسانات شاخص خشک بالتیک منفی است. نتایج دوره مورد مطالعه در ایران دلالت بر این دارد که رشد اقتصاد جهانی و افزایش رقابت پذیری اقتصاد، رشد کالاهای بارگیری شده در ایران را افزایش میدهد و افزایش نوسانات شاخص خشک بالتیک رشد کالاهای بارگیری شده در ایران را کاهش داده است. با توجه به ضریب تصحیح خطای برآورد شده همگرایی مدل به سمت تعادل بلندمدت به کندی انجام میشود.
According to the Trade and Development Organization Seaborne Trade accounts for more than 90% of total trade. In Iran, including oil statistics, this share is about 98% in imports and 85% in exports. Therefore, it is important to identify the factors affecting Iran's Seaborne trade. The Baltic Dry Index is one of the leading economic indicators that closely relates to global economic activities and measures the shipping economy. This article explores the impact of the BDI Volatility, exchange rate movements and global economic activity on loaded cargoes in Iran in the period of 1379: 01- 1398: 12. BDI Volatility were measured by using conditional variance AR(1) and GARCH(1, 1). The results of the generalized least squares tests of FMOLS and CCR-corrected component regression showed that The long-term elasticity of loaded port cargo to the global economic activity index and the nominal exchange rate (depreciation of the currency) is positive , while the elasticity of loaded port cargo to the BDI volatility is negative. The results indicate that the growth of the global economy and the competitiveness tend to increase the Seaborne Trade in Iran, while the BDI volatility had a negative impact on the growth of total loaded cargo in Iran. Due to the estimated error correction coefficient, the convergence of the model towards the long-run equilibrium is slow.
خلاصه ماشینی:
نتايج بدست آمده از آزمون هاي حداقل مربعات تعميم يافته FMOLS و رگرسيون جزء تصحيح شده CCR نشان داد که کشش بلند مدت کالاهاي بارگيري شده دريايي به شاخص فعاليت جهاني اقتصاد و نرخ ارز اسمي (تنزل ارزش پول ) مثبت و نسبت به نوسانات شاخص خشک بالتيک منفي است .
مطالعات بسياري در زمينه تاثير نوسانات نرخ ارز، فعاليت اقتصاد جهاني و هزينه حمل - ونقل بر تجارت دريايي انجام شده است که در مطالعات خارجي مي توان به مطالعات کنستانتين و نکتاريوس ٤(٢٠٢٠)، نکتاريوس ٥ (٢٠٢٠)، (جيانگ و همکاران ، ٢٠١٨)، زانگ و تونگ ٦ (٢١٠٧)، روآن و همکاران ٧ (٢٠١٦) و (کيم ،٢٠١٦) و در مطالعات داخل ١ جنرال کارگو، کالاي کانتينري، فله خشک و مايع ، فرآورده هاي نفتي ٢ ظرفيت اسمي بنادر کشور ٢٢٧ ميليون تن است ٣ ترانشيپ (١٣٩٩) : بارگيري ١,٠٩٢,٠٦٧ تن ، تخليه ١,٠٥٧,٠٧٣تن 4 Konstantinos & Nektarios 5 Nektarios 6 Zhang & Tong 7 Ruan et al.
تفاوت اين مقاله از پژوهش هاي انجام شده در ايران ، برآورد تاثير نوسانات شاخص خشک بالتيک ، تغييرات نرخ ارز اسمي و فعاليت اقتصاد جهاني بر کل کالاهاي بارگيري شده (صادرات دريايي، ترانشيپ ، تراتزيت و کابوتاژ) در بنادر مالکيتي ايران با استفاده از رهيافت هاي اقتصاد سنجي شامل FMOLS٤ است .
جدول (٨): نتايج برآورد آزمون ديکي-فولر (رجوع شود به تصویر صفحه ) 1 Correlated Component Regression 2 Peter & Phillips ٦-٤-تفسير نتايج مدل جدول (٧) نتايج کشش بلندمدت کل کالاهاي بارگيري شده دريايي را به متغيرهاي فعاليت اقتصاد جهاني، نرخ ارز و نوسانات شاخص خشک بالتيک نتايج تخمين نشان ميدهد.