چکیده:
در طی یک سده اخیر رسانه از جمله مهمترین عرصههای رقابت قدرتهای جهانی بوده و بهخصوص در طول دو دهه اخیر، فضای مجازی به عنوان یکی از روبهرشدترین بخشهای رسانه وارد عرصه تاثیرگذاری در روابط بینالملل گشته است. فضای مجازی، اصطلاحی نسبتا جدید است که برای تعریف گسترهای از ابزارها یا فناوریهای شبکهای مورد استفاده قرار میگیرد. جنبههای تاثیر رسانه و فضای مجازی بر سیاست خارجی، با توجه بـه نقـش آن در مناسبات میان دولتها، سازمانهای بینالمللی و سیاستمداران، از حوزههای تأثیرگذار و چالشبرانگیز است که زمینه را برای انعکاس اولویتها، ارزشها و ایدههای آنان فراهم نموده است. با توجه به اهمیت برنامه هستهای در راهبرد آمریکا نسبت به ایران، مقاله حاضر در پی پاسخ به این پرسش است که راهبرد رسانهای ایالات متحده در قبال برنامه هستهای ایران در فاصله سالهای 2017 تا 2020 چه بوده است. پژوهش حاضر در تلاش است تا با استفاده از نظریههای مرتبط با فضای مجازی به بررسی تحلیل مضمون راهبرد رسانهای و فضای مجازی آمریکا درباره برجام در فاصله سالهای 2017 تا 2020 بپردازد. برای پاسخ به این مسئله با استفاده از روش کیفی و بکارگیری تحلیل شبکه مضامین، تلاش شده تا راهبرد رسانهای آمریکا از مهمترین شبکه اجتماعی مورد استفاده رئیسجمهور وقت این کشور دونالد ترامپ استخراج گردد. یافتههای این پژوهش بیانگر شش مضمون اصلی در خصوص راهبرد رسانهای آمریکا در مورد مسئله برجام و ایران است که عبارتند از: «تهدید و ارعاب»، «تحقیر و توهین»، «توسل به قانون»، «خودستایی»، «سرخوردگی و اذعان به شکست» و «ایرانهراسی».
Over the last century, the media has been one of the most important areas of competition for world powers, and especially during the last two decades, cyberspace has entered the field of influencing international relations as one of the fastest growing segments of the media. Cyberspace is a relatively new term used to describe a wide range of networking tools or technologies. Aspects of the impact of media and cyberspace on foreign policy, due to its role in relations between governments, international organizations and politicians, is one of the most influential and challenging areas that has provided the basis for reflecting their priorities, values and ideas. Given the importance of the nuclear program in US strategy toward Iran, this article seeks to answer the question of what was the US media strategy towards Iran's nuclear program between 2017 and 2020. The present study seeks to use theories related to cyberspace to examine the thematic analysis of the US media and cyberspace strategy on JCPOA between 2017 and 2020. To answer this question, using a qualitative method and using network analysis of themes, an attempt has been made to extract the US media strategy from the most important social network used by Donald Trump. The findings of this study identify six main themes in the US media strategy on the issue of JCPOA and Iran: "threats and intimidation", "humiliation and insult", "recourse to the law", "boasting", "frustration and acknowledging "Defeat" and "Iranophobia".
خلاصه ماشینی:
برای پاسخ به این مسئله با استفاده از روش کیفی و بهکارگیری تحلیل شبکه مضامین، تلاش شده است تا راهبرد رسانهای آمریکا از مهمترین شبکههای اجتماعی مورد استفاده رئیس جمهور وقت این کشور دونالد ترامپ استخراج شود.
واژههای کلیدی: آمریکا، راهبرد رسانهای، فضای مجازی، ایران، برجام، تحلیل مضمون تاریخ دریافت: 12/05/1400 تاریخ بازبینی: 29/09/1400 تاریخ پذیرش: 06/10/1400 فصلنامه روابط خارجی، سال 13، شماره 4، پیاپی 52، زمستان 1400، صص 821-846 مقدمه اینترنت و فضای مجازی، مفهوم نسبتاً جدیدی است برای تعریف گستردهای از ابزارها یا فناوریهای شبکهای که بر جنبههای خاصی از کار و زندگی اجتماعی بهعنوان کانال ارتباطی، همکاری و بیان خلاقانه تأکید دارد (Ahern et al.
(Donald Trump loses social media megaphone, 2021) در طول دوران ریاست جمهوری باراک اوباما، مذاکرات هستهای و در ادامه، توافق هستهای یا برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) راهبرد اصلی سیاست خارجی آمریکا در قبال برنامه هستهای ایران را شکل میداد که در ۲۳ تیر ۱۳۹۴ (۱۴ ژوئیه ۲۰۱۵) در وین اتریش بین ایران، اتحادیه اروپا و گروه ۱+۵ (شامل چین، فرانسه، روسیه، پادشاهی متحد بریتانیا، ایالات متحده آمریکا و آلمان) منعقد شد.
با عنایت به این خلأ پژوهشی در زمینه تحقیقات داخلی، پژوهش حاضر میکوشد با توجه به تحولات گستردهای که کاربست شبکههای اجتماعی و بهخصوص توئیتر در عرصه بینالمللی ایجاد کردهاند، با هدف ارائه الگوی راهبرد رسانهای آمریکا، به ارزیابی و تحلیل مضمون توئیتهای ترامپ درباره برنامه هستهای ایران در فاصله سالهای 2016 تا 2020 بپردازد.