چکیده:
تحقیق حاضر از لحاظ هدف از نوع تحقیقات کاربردی و توسعهای است و از حیث روش اجرا از نوع تحقیقات توصیفی-پیمایشی و جزءپژوهشهای کیفی محسوب میشود. جامعه آماری شامل اساتید دانشگاهی و خبرگان حوزه آموزش و کارآفرینی کشور بودند. از بین این افراد 32 نفر با استفاده از روش نمونهگیری غیرتصادفی و هدفمند انتخاب شدند. این پژوهش در سال 1398 انجام شد و گردآوری دادهها در این پژوهش به روش کتابخانهای و میدانی انجام گرفت. در بخش میدانی از ابزار مصاحبه نیمه ساختار یافته استفاده شد، تجزیه و تحلیل دادهها در پژوهش به روش دلفی فازی انجام شد و شاخصهای آموزش کارآفرینی با روش تحلیل عاملی مورد تایید قرار گرفت. برای رتبه بندی عوامل موثر بر آموزش کارآفرینی از روش سلسله مراتبی استفاده شده است. نتایج تحقیق نشان داد شاخصهای ارتباط با صنعت، امکانات و تجهیزات، محتوای دروس آموزشی، دورههای آموزشی، فرایندها و روشها، عوامل ساختاری، عوامل توسعهای، نظام مالی، عوامل رفتاری، نظام پژوهشی و فعالیت دانش آموختگان به ترتیب در آموزش کارآفرینی برای ایجاد کسب وکارهای دانشبنیان درشتاب دهندههای مراکز رشد دانشگاهی دارای اولویت هستند و براساس یافتههای تحقیق میتوان نتیجه گرفت برای آموزش کارآفرینی مناسب نیازمند تدوین رویکرد مناسب ارتباط دانشگاه باصنعت، سیاستهای حمایتی برای دانشجویان فعال شرکتهای نوپا، تجیهزات بهروز شده، رویکرد کارآفرینانه دربحث آموزش وپژوهش، ایجاد فرهنگ و روحیه کارآفرینی می باشد و شتابدهندههای مراکز رشد باید ساختار خود را براساس نیاز و عدم قطعیتهای محیطی تغییر دهند.
The purpose of this study was to determine and rank the factors affecting entrepreneurship education of knowledge-based businesses in accelerators based in academic growth centers. The purpose of this study is applied and developmental and it is a descriptive survey and qualitative research. The statistical population consisted of specialists, experts and experts in education and entrepreneurship in the country. Using non-random and purposive sampling method, this study was conducted in year 1398. Data collection was done by library and field research. Semi-structured interviewing tool was used in field study, data analysis in Delphi method. Fuzzy was done Factor analysis was confirmed to rank the factors influencing entrepreneurship education hierarchical method is used. The results showed that industry relevance indexes, facilities and equipment, content of training courses, training courses, processes and processes, structural factors, development factors, financial system, behavioral factors, research system and graduates' activities respectively in entrepreneurship training centers. Academic growth is a priority. Based on the research findings, it can be concluded that appropriate entrepreneurship education requires Developing an Appropriate Approach to University-Industry Relationships supportive policies for start-up students, updated labels, an entrepreneurial approach to teaching, research, culture, and entrepreneurship. Change themselves according to the need and lack of environmental certainty