چکیده:
این پژوهش با هدف طراحی الگوی مدارس هوشمند بر اساس رویکرد سازندهگرایی انجام شد. پژوهش حاضر از لحاظ هدف، کاربردی و از لحاظ نحوه گردآوری اطلاعات جزء پژوهشهای آمیخته (کمی و کیفی ) است. جامعه آماری در بخش کیفی شامل خبرگان دانشگاهی و صاحبنظران حوزه مدارس هوشمند و در بخش کمّی شامل کلیه معلمان و مدیران مدارس هوشمند در سال 1397 بود. حجم نمونه در بخش کیفی با اشباع نظری (30 نفر) و در بخش کمّی بر اساس فرمول کوکران 357 نفر برآورد شد. برای انتخاب نمونه در بخش کیفی از نمونهگیری هدفمند و در بخش کمّی از نمونهگیری تصادفی طبقهای استفاده شد. ابزار گردآوری دادهها، در بخش کیفی، مصاحبه و در بخش کمّی، پرسشنامه محققساخته بر مبنای مقیاس 5 گزینهای بود. برای تجزیه و تحلیل دادهها از آزمونهای آلفای کرونباخ، ﻣﯿﺎﻧﮕﯿﻦ وارﯾﺎﻧﺲ اﺳﺘﺨﺮاج ﺷﺪه (AVE)، ماتریس جذر AVE، کولموگروفاسمیرنف، تحلیل عاملی تاییدی استفاده شد. نتایج به دست آمده به شناسایی 5 مولفه و 44 شاخص منجر شد که 5 مؤلفه اثرگذار شامل برنامه درسی (پنهان و آشکار)، محیط مدرسه، معلم (عوامل فردی و شایستگیهای حرفهای)، مدیر مدرسه و کارکنان آموزشی و آموزش (دانش، مهارت و نگرش) تأثیر دارند. نتایج دیگر نشان داد که اولویت مؤلفه های شناسایی شده به ترتیب عبارت است از: برنامه درسی (پنهان و آشکار) (0.57)، محیط مدرسه (0.55)، معلم (عوامل فردی و شایستگیهای حرفهای) (0.44)، مدیر مدرسه و کارکنان آموزشی (0.33) و آموزش (دانش، مهارت و نگرش) (0.12). همچنین، درجه تناسب آن با اطمینان 95 درصد از نظر متخصصین مورد تایید قرار گرفت.
This study aimed to design a smart school model based on the constructivist approach. The purpose of this study is practical and in terms of data collection is a mixed (qualitative and quantitative) research. Statistical population in the qualitative section included academic experts and experts in the field of smart schools and in the quantitative section all teachers and principals of smart schools in 1397. Sample size was estimated in theoretical saturation (30) in qualitative section and 357 in quantitative section. Purposeful sampling and stratified random sampling were used for quantitative sampling. Data were collected through qualitative interviews and quantitative researcher-made questionnaires based on 5-point scale. For data analysis, Cronbach's alpha, AVE, AVE matrix, Kolmogorov Smirnov test, confirmatory factor analysis were used. The results resulted in the identification of 5 components and 44 indicators, including 5 influential components including curriculum (hidden and explicit), school environment, teacher (individual factors and professional competencies), school principal and teaching staff (knowledge, skills, and training). Attitude) affect. Other results showed that the priority of the identified components were: curriculum (hidden and explicit) (0.57), school environment (0.55), teacher (individual factors and professional competencies) (0.44), school administrator and educational staff (0.33) and education (knowledge, skills and attitudes) (0.12). Also, its degree of fitness was confirmed by experts with 95% confidence.
خلاصه ماشینی:
Smart school کارشناسان علوم ارتباطات در تعريف مدارس هوشمند مي گويند: «مدرسه هوشمند، مدرسه اي است که با کمک فناوري هاي نوين ، سيستم هاي آموزشي و ديجيتالي هوشمند درصدد سرعت بخشي به فرآيند ياددهي- يادگيري و بهبود مديريت به صورت کاملا نظام يافته مي باشد تا انسان عصر اطلاعات قادر به پردازش و دسته بندي و استفاده بهينه از منابع فني دانش روز با توجه به طيف گسترده آن براي کشف استعداد خود و بروز خلاقيت ها باشد.
1 Ghaseminezhad 2 Hamzah 3 Zaree Seffat عنصر سوم : دانش آموز دانش آموزان مهمترين و مؤثر ترين بخش جامعه هستند بنابراين نظام آموزشي بايد مهارت هاي هوشمند آنان را در قالب نظام يکپارچه با تأکيد بر فناوري اطلاعات و ارتباطات توسعه دهد تا فرآيند يادگيري و مهارت هاي اجتماعي دانش آموزان بهبود يابد.
٢٥ پذيرفته شد ٢ رويکرد سازنده گرايي همانطور که در جدول فوق قابل ملاحظه است مؤلفه هاي مؤثر بر مدارس هوشمند بر اساس رويکرد سازنده گرايي به ترتيب اولويت عبارتند از: برنامه درسي (پنهان و آشکار)، محيط مدرسه ، معلم (عوامل فردي و شايستگيهاي حرفه اي)، مدير مدرسه و کارکنان آموزشي و آموزش (دانش ، مهارت و نگرش ).