چکیده:
دیپلماسی تجاری، ایران را وارد یک فضای جدید میکند که باید از مرزهای جغرافیایی گذر کند و اقتصاد مستحکمتری را نسبت به گذشته پایه گذاری نماید. در واقع نبود دیپلماسی فعال اقتصادی و تراز منفی تجاری، در عمل به واردات و قاچاق کالاهای خارجی به داخل کشور ختم شده است؛ بنابراین دیپلماسی تجاری باید بستر صادرات کالاهای مرغوب و با کیفیت داخلی در بازارهای مصرف کشورهای دیگر به ویژه همسایگان را فراهم کند. ترکیه به عنوان یکی از همسایههای ایران، فرصت مناسبی برای صادرات کالاهای تولید داخل است چرا که قرابتهای فرهنگی، اجتماعی و مذهبی، شباهت در تقاضای کالا و خدمات و کاهش هزینههای حملونقل که سبب رقابتپذیری کالاهای ایرانی میشود، مزیت تجارت با کشور ترکیه است. تجار و بازرگانان ایرانی باید از این فرصت استفاده کنند و نفوذ کالاهای ایرانی در بازار ترکیه را افزایش دهند. برای تقویت این مناسبات، راهکارهایی همچون: تشکیل کنسرسیومهای صادراتی، اصلاح شیوههای تجارت و برگزاری نمایشگاههای تخصصی کالاهای ایرانی در جهت افزایش میزان صادرات به ترکیه پیشنهاد میشود که رسیدن به این مهم، همت مسئولان تجاری و دیپلماسی اقتصادی پویایی را به ویژه در شرایط تحریم میطلبد.
Trade diplomacy brings Iran into a new space that must cross geographical borders and establish a stronger economy than in the past. In fact, the lack of active economic diplomacy and the negative trade balance have led to the import and smuggling of foreign goods into the country. Therefore, trade diplomacy should provide a platform for the export of high-quality goods with domestic quality in the consumer markets of other countries, especially neighboring countries. Turkey, as one of Iran's neighbors, is a good opportunity to export domestically produced goods. Because cultural, social and religious affinities; The similarity in the demand for goods and services and the reduction of transportation costs, which makes Iranian goods competitive, is the advantage of trade with Turkey.Iranian traders and traders should take advantage of this opportunity and increase the influence of Iranian goods in the Turkish market. To strengthen these relations, strategies such as: forming export consortia, reforming trade methods and holding specialized exhibitions of Iranian goods to increase exports to Turkey, which requires the efforts of trade officials and dynamic economic diplomacy, especially in the face of sanctions.