چکیده:
کهنترین گزارشهای تاریخی دربارۀ اسلام آغازین در سدۀ نخست هجری، منابع غیرعربی و غیراسلامی هستند و مهمترین آن، بخش پایانی کتاب رشملّه اثر یوحنا بارپنکای به سریانی شرقی است. در این اثر مطالبی دربارۀ اختلافهای مسیحیان، نگرش مسیحیان بهویژه مسیحیان شرقی (نسطوری) دربارۀ کشورگشایی اعراب، برخی از کهنترین باورهای اعراب و برخی رخدادهای فتنۀ دوم و چهرههای مسلمان نقشآفرین در آن بهویژه در جزیره بیان شده است، اما شاید جالبترین جنبۀ این اثر، قراردادن همۀ این رخدادها در درون طرحی فرجامشناختی و آخرالزمانی است که البته نگرشی غالب در میان مسیحیان و غیرمسیحیان در آسیای غربی و نیز شاید مسلمانان بوده است. مقالۀ پیشرو دادههای موجود در این اثر در ارتباط با تاریخ و محیط آغازین اسلامی را تجزیهوتحلیل میکند و هر جا لازم بوده، آنها را با دادههای منابع اسلامی مقایسه میکند. دربارۀ رخدادهای سرزمین جزیره، اطلاعات موجود در رشملّه ارزش ویژهای دارد. بهطور کلی اگرچه رویدادنگاری بارپنکای اندک و گاه نادقیق است، برای شناخت محیط آغازین اسلامی پرتوی تازهای میافکند. بارپنکای همچون بسیاری از مسیحیان، چیرگی اعراب مسلمان را پیامد گناهان مسیحیان و البته امری سپنجی میانگاشته که نقطۀ اوج بلایای آخرالزمانی است که سرانجام به ظهور دوبارۀ مسیح خواهد انجامید.
The oldest historical accounts of early Islam and the first century AH are non-Islamic and non-Arabic sources in various languages, and one of these sources is the final section of the book Rish Melle by John Bar Penkaye in Eastern Syriac. In this text, some information about disagreements among Christians, the attitude of Christians especially Eastern Christians (Nestorians) toward the Arab conquests, some of the oldest beliefs of the Arabs, as well as some of the events of the Second Fitna and Muslim figures who played a role in it, especially in Jazirah, were expressed. But perhaps the most interesting aspect of this work is that it places all of these events within an eschatology scheme, which of course has been the dominant attitude among all Christians, as well as perhaps Muslims. The present paper analyzes this text in relation to early Islamic history and milieu and, where necessary, compares them with accounts from Islamic sources. The Information contained in Rish Melle about the events in Jazirah is of special value. In general, although Bar Penkaye's chronology is sparse and sometimes inaccurate, it sheds new light on understanding the early Islamic milieu. More importantly, like many Christians, Bar Penkaye considers the Arab conquest a consequence of sinfulness among Christians and of course a temporary event that is the zenith of calamities befallen on people at the end of the world, which will eventually culminate in the second coming of Christ.
خلاصه ماشینی:
معرفی متن ، پدیدآورنده و تاریخ نگارش «یوحنا بارپنکای »١ یا «یوحنان بارپنکایه »،٢ یک راهب مسیحی شرقی (نسطوری ) اهل «ِپِنک »٣ یـا آن گونه که یاقوت ضبط کرده «َفَنک »، نزدیک جزیرة ابن عمر و شرق طور عابدین بوده و کتاب رشمّله را به زبان سریانی شرقی نسطوری نگاشته و چنـان کـه در پایـان کتـاب یـادآور شـده ، کتابش را به دوست خود به نام صبریشوع ٤ پیشکش کرده اسـت (٧٢ :١٩٩٢ ,Brock) از برخـی منابع سریانی پسینی می دانیم که او راهب دیری به نام مارـیوحنان ٥ در شمال عـراق بـود(بـرای سرگذشت بارپنکای نک : ٩٢-٧٧.
همچنین در این اثر برخـی داده هـای سـودمند و البتـه ناتمـام دربـارة جنبه ای از مناسبات و رخدادهای سیاسی در دهة هفتاد هجری در شـمال میـان رودان ، بـه ویـژه دربارة رویدادهای نصیبین و جزیره ، می توان یافت که در منابع اسلامی کمتر یافـت مـی شـوند.
پیش از بیانِ گزارش بارپنکای بهتـر است روند رخدادها بر اساس منابع اسلامی مرور شود: مختار پس از آنکه در ربیع الاول ٦٦هـ/ اکتبر ٦٨٥م بر کوفه چیره شد، سپاهی به فرمانـدهی یزیدبن انس برای رویارویی با سپاه شام به فرماندهی عبیدالله بن زیاد بـه جزیـره فرسـتاد.
Mar-Emmanuel Joseph, 2015, The book of Resh Melle by Yoḥannan Bar Penkaye: An Introduction to the Text and a Study of its Literary Genres, A thesis submitted in conformity with the requirements for the degree of Doctor of Philosophy, The Department of Near and Middle Eastern Civilizations, University of Toronto.
Tārīḵ al-Omam wa al-Molūk, research: Moḥammad Abū al-Fażl Ebrāhīm, Beirut: Dār al-Torāṯ, Second edition.