چکیده:
عینالقضات همدانی، عارف برجسته ایرانی (قرن ششم ه. ق) در همدان متولد شد و در همان شهر در (۵۲۵ ه. ق) به جرم ارتداد به قتل رسید. عین القضات، اندیشمندی بلندمرتبه و بیباک بود که مورد رشک و حسد دشمنان قرار گرفت. یکی از آثار برجستۀ او تمهیدات است که اندیشههای ژرفش در آن منعکس شده است. امروزه یکی از نظریات برجسته، پسساختارگرایی است. نقد شالودهشکنانة دریدا در تقابل با فلسفههای غالب غرب معنا میشود. دریدا نفی متافیزیک حضور و نفی تقابلهای دوگانه، نفی لوگوس محوری و مرکزمحوری را در تعریف اصلی شالودهشکنی قرار میدهد. در این دیدگاه، اگرچه دریدا از نفی کلاممحوری در مقابل نوشتار، غیاب در تقابل با حضور، حقیقت در تقابل با مجاز و... سخن میگوید، اما هدف او این نیست که نوشتار را بر گفتار، مجاز را بر حقیقت یا غیاب را بر حضور ترجیح دهد؛ بلکه معتقد است که متن میتواند با نفی مولفههای متافیزیکی به معانی تازه و متعددی دست یابد. در این پژوهش، براساس روش توصیفی- تحلیلی، برخی از این خصیصههای شالودهشکنی مانند نفی تعریف واحد حقیقت و نفی حقیقت در مقابل مجاز، مرگ مولف، ایدئولوژی غالب متن از طریق نفی تقابلها و ارزشها مانند نفی تقابل ابلیس در مقابل حضرت محمد (ص)، نفی کفر در مقابل ایمان... را بررسی کردهایم. این مفاهیم قرآنی در آثار هنری نیز منعکس شده است.
اهداف پژوهش
بازشناسی اندیشههای عینالقضات همدانی و پساساختارگرایی؛
مطالعۀ تطبیقی اندیشههای عینالقضات همدانی و پساساختارگرایی با تاکید بر مفاهیم عرفانی در آثار هنری
Derrida's groundbreaking critique of meaning is contrasted with the dominant philosophies of the West. Derrida puts the negation of metaphysics and the negation of dual contrasts, the negation of the central logos and the central axis in the main definition of the foundation of solidity. In this view, although Derrida speaks of the negation of word-centeredness in relation to writing, absence in opposition to presence, truth in opposition to what is permissible, etc., his aim is not to write on speech, what is permissible on truth. Or prefer absence to presence; Rather, he believes that the text can achieve new and numerous meanings by denying the metaphysical components. In this research, based on the descriptive-analytical method, some of these groundbreaking features such as negation of the definition of the unit of truth and negation of truth versus permissible, author death, dominant ideology of the text through negation of confrontations and values such as negation We have examined the opposition of Iblis against Prophet Mohammad (PBUH), the denial of disbelief against faith ...