چکیده:
آب در نماد شناسی اسطورههای جهان، یکی از پر اهمیتترین نمادهای طبیعی است. نماد آب در چکامههای سیمین بهبهانی و نازک الملائکه یکی از واژهای پر بسامد و چند معنا است. از اینرو، اشعارشان پژواکی از بحرانهای انسان معاصر است. هدف پژوهش حاضر، بررسی پیوند نماد آب و پدیدۀ وارونگی آن در شعر سیمین بهبهانی و نازک الملائکه نگارندگان در این جستار، کوشیدهاند؛ تا به خوانش و تحلیل تازهای از نماد وارونگی آب در سرودۀهای سرایندگان مدّنظر دست یازند. این پژوهش، با رویکردی توصیفی – تحلیلی در صد آن است، تا نماد وارونگی آب را در شعر سیمین بهبهانی و نازک الملائکه بررسی نماید. یافتههای اساسی این پژوهش نشان میدهند؛ دو شاعر با توجه به بحرانهای سیاسی و اجتماعی جامعۀ عصر خویش نگاهی بدبینانه و یاس آلودی به زندگی خویش داشتهاند. در سرودههای سیمین بهبهانی و نازک الملائکۀ نماد آب حکایت از ترسیم جلوههایی بسان یاس و نا امیدی، شکست، غربت، تنهایی و مرگ اندیشی دارد.
Sociology of text is a branch of the social approach of literary criticism that occurred in the twentieth century. While relying on the literary text, the sociology of text seeks to fill the gaps that the audience encounter in the literary work and its relation to society, whether in the cultural, social, or political spheres. The new novel, especially the realistic one, illustrates and immortalizes the pains and crises that human beings suffer from and face over time. Khan al-Khalili is one of Najib Mahfouz's most famous realistic novels, depicting his life and social reality, as well as the cultural and political aspects of the Egyptian nation during the First and Second World Wars. Since this novel is valuable as a book full of historical and sociological information and helps the reader to get a general idea about those lived conditions, this paper aims at using a descriptive-analytical method and relying on the social nature of criticism and analysis to study its text. Reading narrative voices, an ideological discourse of the characters, and studying the obvious settings of the novel are important topics investigated in this article. One of the most important results is that the different voices and ideas in the novel are sometimes similar, sometimes contradictory, and sometimes reach that point of ambiguity which indicates the disorder and chaos in Egyptian society and social, cultural, and political systems. Moreover, the novel Khan al-Khalili did not take anything away from the social life of that period and it can be said: the aesthetics of this novel lies in the way of expressing problems, crises, and lived realities while preserving its literary aspects at the same time.
خلاصه ماشینی:
پژوهش حاضـر درصـدد آن اسـت ، وارونگـي نمـاد آب را در سـروده هـاي شـعري سيمين بهبهاني و نازک الملائکه را که کاملا تحت تـأثير شـرايط و ذهـن آفريننـده بـه صورت نماد آب ظاهر گشته است ، مورد بررسي قرار دهد و با شناخت چگونگي بـروز و ظهور اين انگاره ها به صورت وارونگي نماد آب، بـه شـناخت بهتـري از جامعـه روزگـار شاعر، احساسات و عواطف او دست يازند.
مقصود از وارونگي نماد آن دسته از سروده هاي شاعراست که فکر و ايـده شکسـت ، مرگ ، نا اميدي در آن مشخص و بارز است شعر انتخاب شده ، ويژگي شخصيتي ، علاقه و پيوند با وارونگي نماد و نبـود پـژوهش خـاص در حـوزٔەي وارونگـي نمـاد سـروده هـاي شعري سيمين بهبهاني و نازک الملائکه سبب گزينش اين موضوع است .
نازک الملائکه در اين چکامۀ بر اين باور اسـت ؛ اگـر نااميـدي بـر پيکـر سـرزميني رسوخ کند، آن جامعـه از درون خشـک خواهـد شـد، از اينـرو، آن جامعـه رو بـه زوال و پوسيدگي خواهد رفت ؛ بدين سان مردمان آن ديار برنامۀ اي براي آينده ندارند؛ چرا که مي داند شن زار در بيابان فرو مي ريزد و بدان سان نمي تـوان چيـزي بـا آن سـاخت و اين بيت نشان دهنده ي يأس و نااميدي سراينده از آينده است .