چکیده:
هدف کلی این تحقیق تعیین تأثیر ویژگی های استادیوم بر حضور مجدد تماشاگران در لیگ برتر فوتبال ایران است. تحقیق حاضر از نوع همبستگی و از نظر هدف کاربردی است. برای جمع آوری داده های مربوط به ویژگی های استادیوم پرسشنامه ای 40 سوالی بر مبنای پژوهش های پیشین ساخته شد. حضور مجدد تماشاگران نیز با استفاده از پرسشنامه چهار سوالی اندازه گیری گردید. روایی پرسشنامه ها با استفاده از نظر 15 تن از متخصصان بازاریابی ورزشی مورد تأیید قرار گرفت. پایایی آنها نیز در یک مطالعه راهنما، با آلفای کرونباخ به ترتیب 87/0 و 83/0 تأیید شد. جامعه آماری این تحقیق را کلیه تماشاگران بالاتر از 14 سال شرکت کننده در مسابقات یازدهمین دورۀ لیگ برتر فوتبال ایران تشکیل می دادند. نمونه آماری تحقیق به روش چندمرحله ای، از بین تماشاگران حاضر در چهار بازی برگزار شده در استادیوم های منتخب فولادشهر اصفهان، آزادی تهران، یادگار امام تبریز و شهید باهنر کرمان انتخاب شدند. تعداد نمونه با استفاده از فرمول تعیین حجم نمونه برابر با 239 به دست آمد. برای آزمون صحت مدل نظری تحقیق و محاسبه ضرایب تأثیر از روش مدل یابی معادلات ساختاری (SEM) بوسیله نرم افزار لیزرل استفاده شده است. نتایج تحقیق نشان داد که هفت متغیر دسترسی به استادیوم، پارکینگ، تمیزی، زیبایی، راحتی صندلی ها، تخصیص فضا و خدمات غذایی بر حضور مجدد تماشاگران تاثیر دارند، ولی سه عامل تابلوهای راهنما، طراحی استادیوم و کیفیت اسکوربورد تأثیری بر حضور مجدد تماشاگران ندارند.
The aim of this study was to investigate the effect of stadium features on the future attendance of spectators in Iran football premier league. The present study was of correlation and application type. The data of stadium features were gathered by a researcher-made questionnaire (40 items) based on previous researches. Future attendance of spectators was measured using a 4-item researcher-made questionnaire. The validity of the questionnaires was approved by 15 sports marketing professionals and their reliability was confirmed by Cronbach alpha as 0.87 and 0.83 respectively in a pilot study. The population of this study consisted of all spectators over 14 years old who participated in 11th Iran football premier league. The sample was selected by multistage method from the spectators of four plays held in selected stadiums of Fooladshahr (Esfahan), Azadi (Tehran), Yadegar Imam (Tabriz) and Shahid Bahonar (Kerman). Cochran formula was used to determine the sample size (239 subjects). To test theoretical model accuracy and to calculate effect coefficients, structural equation modeling (SEM) by Lisrel package was used. Results showed that seven variables (i.e. accessibility to stadium, parking, cleanliness, aesthetic, seat comfort, space allocation, and food services) affected the future attendance of spectators. But, three factors (i.e. signage, stadium layout, and scoreboard quality) did not affect the future attendance of spectators.