چکیده:
هدف از انجام پژوهش حاضر، بررسی وضعیت منش پهلوانی بازیکنان لیگ برتر فوتبال ایران بود. به همین منظور پرسشنامه 18
گویه ای منش پهلوانی ساخته شده توسط «شجیع» و همکاران (1391) به طور تصادفی در اختیار 162 بازیکن شاغل در لیگ برتر فوتبال ایران از 11 تیم قرار گرفت. روایی محتوایی ابزار توسط متخصصین و ثبات درونی آن نیز در یک مطالعه مقدماتی مورد تأیید قرار گرفت. با توجه به برقراری مفروضه های نرمال بودن و همگنی واریانس متغیرها که با استفاده از آزمون کلوموگروف اسمیرنف بدست آمد، از آزمون تحلیل واریانس یک طرفه استفاده شد. یافته ها نشان داد، میانگین نمره کلی منش پهلوانی بازیکنان لیگ برتر فوتبال ایران 72/12±59/73 بوده و بین میانگین نمره منش پهلوانی آزمودنی ها به تفکیک تیم تفاوت معنی داری وجود دارد (001/0= P،183/4=F). بر پایهء یافته ها؛ میانگین نمره کلی منش پهلوانی بازیکنان لیگ برتر فوتبال ایران در سطح متوسطی ارزیابی می شود که نشان دهندهء مطلق نبودن ارزش های پهلوانی در نزد آن ها دارد. این امر ممکن است نتیجه ایجاد و افزایش نسبیت گرایی و یا ترویج شک گرایی در آنان باشد.
The aim of this study was to survey the situation of championship manner (Pahlavani) in Iranian premier league soccer players. For this purpose, the championship manner (Pahlavani) questionnaire with 18 questions developed by Shajie et al. (2013) were randomly administered to 162 Iranian premier league soccer players from 11 teams. The content validity of the questionnaire was confirmed by experts and the internal consistency was approved in a pilot study. The data were analyzed by one-way ANOVA as the variance of variables was normal and homogenous (using K-S test). Results showed that overall mean score of championship manner (Pahlavani) was 73.59±12.72. Also, there was a significant difference in mean score of players’ championship manner (Pahlavani) among the teams (F=4.183, P=0.001). On the basis of results, overall mean score of championship manner (Pahlavani) of Iranian premier league soccer players was at a moderate level which means that championship (Pahlavani) values are not absolute for them. This fact might be the consequence of relativism or skepticism and their increase in these subjects.