چکیده:
هدف پژوهش حاضر تحلیل استنادی پایان نامههای کارشناسیارشد رشتۀ تربیت بدنی دانشگاه مازندران طی سالهای 1385 تا 1388 است. در این پژوهش از روش تحلیل استنادی (توصیفی- تحلیلی) که یکی از روشهای علم سنجی بهشمار میرود، استفاده شده است. جامعۀ آماری پژوهش را 4417 فقره استناد تشکیل میدهد که از منابع و مآخذ 42 پایان نامۀ کارشناسیارشد دانشگاه مازندران استخراج شد. برای جمع آوری اطلاعات از چک لسیت (سیاهۀ وارسی) استفاده شد. تجزیهوتحلیل دادهها نشان داد که دانشجویان کارشناسی ارشد تربیت بدنی در نوشتن پایان نامۀ خود بهطور چشمگیری از منابع لاتین استفاده میکنند (49/76درصد) و میزان استفادۀ آنها از منابع فارسی (50/23 درصد) بسیار کم است. یافتۀ دیگر تحقیق حاکی از آن است که میزان استناد دانشجویان به تولیدات علمی استادان راهنما و مشاور بسیار کم است؛ بهطوریکه از مجموع 4417 استناد فقط 56 استناد (26/1 درصد) از کل استنادها مربوط به آثار علمی استادان راهنما و مشاور بوده است. در نهایت، با توجه به تنوع موضوعات تحقیق و میانرشتهای بودن رشتۀ تربیت بدنی نیاز است تا حداقل یک استاد متخصص در آن زمینه به عنوان مشاور با دانشجویان در نگارش پایاننامه همکاری کند.
The aim of this study was citation analysis of physical education and sport sciences theses of postgraduate students of Mazandaran University from 2004 to 2009. This study was conducted using citation analysis (descriptive-analytical). The statistical population consisted of 4417 citations that were extracted from the references of 42 theses of Mazandaran University. To collect data, a checklist was used. Results showed that physical education postgraduate students used Latin sources to a great extent (76.49%) to write their theses but they used Persian resources to a very lesser extent (23.50%). Another result showed that citation of scientific productions of supervisors and advisors was very low, that is to say out of 4417 citations, only 56 citations (1.26%) referred to the scientific productions of supervisors and advisors. Finally, given the diversity of physical education interdisciplinary studies, it is necessary to have at least one specialized professor as a consultant in order to assist students in writing their theses.