چکیده:
هدف از تحقیق حاضر، اعتباریابی و پایاییسنجی پرسشنامههای تعیین سطح مطلوب ارتباط و مهارتهای موثر ارتباطی ششگانه بود. روش تحقیق از نظر راهبرد توصیفی، از نظر مسیر اجرا پیمایشی و از نظر هدف توسعهای بود. جامعۀ آماری شامل تمامی دانشجویان کارشناسیارشد در گرایشهای مختلف مدیریت ورزشی در سالهای 1393 و 1394 بود و نمونۀ آماری نیز براساس جامعه نامحدود و 384 نفر در نظر گرفته شد. ابزار تحقیق که روایی و پایایی آنها بررسی شد شامل دو پرسشنامۀ محققساخته به شرح زیر بود: پرسشنامۀ تعیین سطح مطلوب ارتباطات و پرسشنامۀ تعیین سطح مهارتهای ارتباطی. در این تحقیق به تعیین روایی صوری، محتوایی و ساختاری اقدام شد و پایایی کلی پرسشنامهها با استفاده از آزمون آلفای کرونباخ 0/89 بهدست آمد. نتایج نشان داد مهارت نوشتن، سخن گفتن، گوش دادن، خواندن، زبان تنی و استفاده از ابزار ارتباطی روزمره و نوین بهعنوان مهارتهای ارتباطی ششگانه شناسایی شدند. با اجرای مدل تاییدی پرسشنامۀ سطح ارتباطات مشخص شد که تمامی عاملهای مستخرج، روایی بالایی دارند و علاوهبر این، بهترین انعکاسدهندۀ سطح ارتباطات درونفردی است.
The aim of this study was to validate and determine the reliability of questionnaires of appropriate level of communication and 6-fold effective communication skills determination. Method was descriptive with regard to strategy, survey in terms of performance and development with regard to aim. The statistical population consisted of all master students in different fields of sport management in 2014 and 2015. The statistical sample consisted of 384 subjects based on the population. The reliability and validity of two researcher-made questionnaires were determined: appropriate level of communication and communication skills. Their face, content and structure validity was determined and their reliability was determined as 0.89 by Cronbach's alpha. The results showed that writing skills, speaking skills, listening skills, reading skills, body language skills, and modern daily communication tools were identified as 6 factors of 6-fold communication skills. The implementation of the confirmatory model of communication questionnaire showed that all factors had high validity and best reflected the level of intrapersonal communication.