چکیده:
هدف این پژوهش ساخت و بررسی روایی و پایایی ابزار رفتار مصرف کنندۀ ورزشی در ورزش همگانی بود. 560 نفر از مشارکت کنندگان ورزش همگانی با روش نمونهگیری طبقه ای تصادفی بهعنوان نمونه انتخاب شدند. با مطالعه و گردآوری متون و مقالات مرتبط با رفتار مصرف کنندۀ ورزشی، 21 سوال استخراج شد. برای بررسی روایی پرسشنامه از روایی محتوای نسبی و سازه و همچنین برای بررسی پایایی پرسشنامه از آلفای کرونباخ استفاده شد. نتایج تحلیل عاملی اکتشافی سه بعد"فراوانی شرکت"، "نیات خرید" و "مصرف رسانه" را مشخص کرد. با توجه به نتایج تحلیل عاملی تاییدی و حذف یکی از سوالات دارای بار عاملی کمتر از میزان مطلوب، نتایج بیانگر آن بود که تمام سوالات از بار عاملی مطلوبی برخوردار بودند. آزمون مدل نشان داد که شاخصهای لازم برای برازش مدل اندازهگیری در محدودۀ مطلوبی قرار دارند (5/21 =CMIN/DF، GFI=0/893، 0/868=TLI، 1/0=CFI، 0/73=PNFI و 0/078=RMSEA). مقدار آزمون آلفای کرونباخ برای کل ابزار و خردهمقیاسهای فراوانی شرکت، نیات خرید و مصرف رسانه به ترتیب عبارت بودند از 0/89، 0/851، 0/847، و 0/774. این مطالعه ابزار مناسبی که دارای روایی و پایایی مطلوبی برای ارزیابی رفتار مصرفکنندۀ ورزشی باشد، فراهم کرد تا جامعۀ علمی و پژوهشی بازاریابی ورزشی از آن در سنجش صنعت ورزش بهره جویند.
The aim of this study was to construct and determine the validity and reliability of sport consumer behavior instrument in sport for all. 560 participants in sport for all were selected through stratified random sampling method as the sample. 21 items were extracted by studying and collecting texts and articles related to sport consumer behavior. Content ratio and construct validity were respectively used to check the validity of the questionnaire. Cronbach's alpha was used to test the reliability. The results of exploratory factor analysis revealed three dimensions named as "frequency of participation", "purchase intentions" and "media consumption". Based on confirmatory factor analysis and by eliminating one of the items with factor loading lower than the desired level, the results showed that all the items had the optimum factor loading. The results showed those indexes necessary for model fit were desirable (CMIN/DF=5.21, GFI=0.893, TLI=0.868, CFI=1.0, PNFI=0.73, RMSEA=0.078). Cronbach's alpha for the whole instrument and subscales of frequency of participation, purchase intentions and media consumption were respectively 0.89, 0.851, 0.847, 0.774. The current study provided a suitable instrument with desirable reliability and validity to assess sport consumer behavior so that the scientific and research community of sport marketing could benefit from it to evaluate the sports industry.