چکیده:
هدف از اين پژوهش تدوین برنامۀ راهبردي برنامههای ورزشی سازمان صداوسیما بود. روش اجرای تحقيق از نظر هدف کاربردی و از نظر استراتژی ترکیبی بود. جامعۀ آماري تحقيق شامل کلیۀ متخصصان، سردبیران و مدیران ارشد برنامههای ورزشی صداوسیما و نیز کلیۀ برنامهسازان ورزشی سیما بود که با توجه به روش تحقیق، نمونۀ تحقیق در بخش کیفی شامل مدیران برنامههای ورزشی صداوسیما، سردبیران و متخصصان حوزۀ رسانۀ ورزشی (N=20) بود که بهطور هدفمند و با تکنیک گلولهبرفی انتخاب شدند. بهمنظور جمع آوری دادهها از مصاحبۀ عمیق با خبرگان در بخش کیفی، و در بخش کمی، از پرسشنامۀ حاصل از بخش کیفی استفاده شد. با استفاده از آزمون K-S توزیع طبیعی دادهها بررسي شد. سپس بهمنظور رتبهبندی نقاط قوت، نقاط ضعف، فرصت ها و تهديدهای شناساییشده از آزمون رتبهبندی فریدمن استفاده شد. براي ساير موارد مندرج در برنامه ريزي استراتژيک، برحسب موضوع از تحليلهاي استراتژيک بهویژه تحليل SWOT استفاده شد. نتایج نشان داد موقعيت برنامههای ورزشی سازمان صداوسیما در منطقۀ رقابتی (ST) قرار دارد که برای آن پنج استراتژی تدوین شد.
The aim of this study was to design a strategic planning model for sport programs in Iran Broadcasting Organization (IRIB). The method of this study was applied in terms of the aim and mixed in terms of strategy. The statistical population included all experts, editors and senior managers of sport programs in Iran Broadcasting Organization, as well as all sport designers of this organization. According to the research method, the sample in the qualitative section included the managers of the sport programs of Iran Broadcasting Organization, editors and experts in the field of sport media (N=20) who were selected purposively and with the snowball technique. To collect the data, deep interview was conducted for the experts in the qualitative section and in the quantitative section, a questionnaire derived from the qualitative section was used. K-S test was used to examine the normal distribution of data. Then, Friedman ranking test was used to rank the identified strengths, weaknesses, opportunities and threats. For other items in the strategic planning, strategic analyses, in particular SWOT analysis, were used in terms of topic. The results indicated that the sport programs of Iran Broadcasting Organization were located in the competitive region (ST) for which 5 strategies were developed.