چکیده:
از بین رویکردهای متفاوت ارائهشده برای تقابل سازمان با محیط متلاطم، چابکی استراتژیک بهعنوان پارادایم غالب کسبوکار در هزارۀ سوم و بهمثابۀ بهترین گزینه برای بقا مورد توجه بیشتر سازمانهای تولیدی و خدماتی قرار گرفته است. هدف پژوهش حاضر مطالعۀ نقش میانجی سرمایۀ انسانی در تأثیر چابکی استراتژیک بر خلاقیت کارکنان فدراسیون ژیمناستیک کشور است. روش تحقیق حاضر از نوع همبستگی با رویکرد معادلۀ ساختاری و از نوع تحقیقات کاربردی است، که به شکل پیمایشی اجرا شد. جامعۀ آماری پژوهش نخبگان ژیمناستیک کشور بود. با استفاده از فرمول تعیین حجم نمونۀ کوکران و روش نمونهگیری طبقهای از بین 9096 نفر 368 نفر بهعنوان نمونه انتخاب شدند. برای جمعآوری اطلاعات از سه پرسشنامۀ سرمایۀ انسانی امیری (1391) با 28 گویه، چابکی استراتژیک مانگور(2013) با 30 گویه و خلاقیت سازمانی رندسیب (1979) با50 گویه استفاده شد. برای تجزیهوتحلیل دادهها از ضریب همبستگی پیرسون و مدل معادلۀ ساختاری استفاده شد که با استفاده از نرمافزار SPSS و AMOS بررسی شد. نتایج پژوهش نشان داد چابکی استراتژیک با خلاقیت 48/0 و با سرمایۀ انسانی 71/0 رابطۀ مثبت و معنیداری دارد. از طرفی با توجه به نقش میانجی سرمایۀ انسانی، اثر چابکی استراتژیک بر خلاقیت به میزان 38% رسیده است. چابکی استراتژیک موجب توانایی پویا در تغییر موثر با شرایط نامطمئن بازار برای سود بردن از فرصتهای در حال تغییر سریع بازار شده و با اطمینان از رویۀ صحیح در حل مسئلۀ خاص، لذت بردن از ایدههای جدید و تغییر در منافع شخصی برای تعقیب اهداف شغلی یا مسیر ترقی و تلاش و فداکاری برای رشد سازمان توسط کارکنان میشود.
Among the different approaches presented for the interaction between the organization and the turbulent environment, strategic agility has been considered as the dominant paradigm of business in the third millennium and as the best option for survival of most productive and service organizations. The aim of this study was to determine the mediating role of human capital in the effect of strategic agility on creativity of employees in Gymnastics Federation of I.R.I. The methodology was correlation with a structural equation approach; the study was applied which was carried out as a survey. The population consisted of gymnastic elites of Iran. 368 subjects were selected from 9096 subjects as the sample of the study by stratified sampling method and Cochran formula. Three questionnaires were used to collect data: Amiri Human Capital (2012) with 28 items, Mangrove Strategic Agility (2013) with 30 items and Randsip Organizational Creativity (1979) with 50 items. Pearson correlation coefficient and structural equation modeling were used to analyze the data using SPSS and AMOS software. The results showed a positive and significant relationship between strategic agility and creativity (0.48) and human capital (0.71). On the other hand, considering the mediating role of human capital, the effect of strategic agility on creativity reached 38%. Strategic agility will cause a dynamic ability to effectively change with uncertain conditions of market in order to take advantage of upcoming opportunities and will ensure the correct way to solve exceptional problems and enjoy new ideas and change in personal interests in order to pursue career goals or promotion and effort and devotion to the growth of organization by the employees.