چکیده:
هدف از پژوهش حاضر، بررسی تأثیر آموزش کارآفرینی ورزشی بر انگیزۀ خودتعیینی و بهزیستی اجتماعی با نقش میانجی سواد مهارتی در دانشجویان علوم ورزشی بود. روش پژوهش توصیفی و از نوع همبستگی است. جامعۀ آماری پژوهش شامل تمامی دانشجویان علوم ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی بیرجند به تعداد ۲50 نفر بودند که بهصورت تمامشمار بهعنوان نمونۀ آماری انتخاب شدند. بهمنظور گردآوری دادهها از پرسشنامههای انگیزۀ خودتعیینی لونسدال و همکاران (2014)، بهزیستی اجتماعی از پرسشنامۀ کییز (1998)، پرسشنامۀ استاندارد ارزیابی آموزش کارآفرینی دانشجویان باقرصاد (1395) و سواد مهارتی ذبیحی و همکاران (1397) استفاده شد. همچنین پایایی پرسشنامهها با محاسبۀ آلفا کرونباخ تأیید شد. نتایج نشان داد آموزش کارآفرینی ورزشی تأثیر معناداری بر سواد مهارتی و بهزیستی اجتماعی با نقش میانجی سواد مهارتی در دانشجویان علوم ورزشی دارد. پیشنهاد میشود مسئولان و برنامهریزان آموزشی و درسی آموزش عالی کشور در طراحی و تدوین دورههای آموزشی و منابع درسی به آموزشهایی در جهت ایجاد تمایل و انگیزۀ خودتعیینی ضمن توجه به کسب دانش و سواد مهارتی توجه ویژهای داشته باشند.
The purpose of this study was to investigate the effect of sports entrepreneurship education on self-determination motivation and social well-being with the mediating role of skill literacy in sports science students. The method of the present study is descriptive and correlational. The statistical population of this study included all students of sports sciences of Islamic Azad University of Birjand in the number of 250 people who were selected as a statistical sample. To collect data, self-determined motivation questionnaires from Lonsdale et al. (2014), social welfare questionnaire from Keys questionnaire (1998), standard questionnaire for evaluating entrepreneurship education of students in Baghersad (2016) and skill literacy of Zabihi et al. (2015) were used. The reliability of the questionnaires was also confirmed by calculating Cronbach's alpha. The results showed that sports entrepreneurship training has a significant effect on skill literacy and social well-being with the mediating role of skill literacy in Birjand sports science students. It is suggested that the higher education officials and planners of the country pay special attention to trainings in order to create a self-determined desire and motivation while acquiring knowledge and skill literacy in designing and compiling training courses
and course resources.