چکیده:
هدف از پژوهش حاضر شناسایی عوامل مؤثر در جذب خیرین در ورزش دانشجویی کشور و ارائۀ مدل بود. روش تحقیق به شیوۀ آمیخته و مبتنی بر نظریهپردازی دادهبنیاد است. برای جمعآوری دادهها از روش مصاحبة نیمهساختاریافته استفاده شد. تجزیهوتحلیل اطلاعات به روش اشتراوس و کوربین (1998) انجام گرفت. جامعۀ آماری در بخش کیفی شامل 15 نفر از صاحبنظران و خبرگان شامل استادان دانشگاهی و مدیران اجرایی ورزش دانشگاهی کشور بودند که به روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند و در بخش کمی 315 نفر از افرادی که در حیطۀ خیریه و ورزشی دانشجویی فعالیت داشتند، انتخاب شدند. در تجزیهوتحلیل دادهها با استفاده از تکنیک کدگذاری باز، 73 مفهوم اولیه تعیین شد که با دستهبندی این مفاهیم 58 مقولۀ فرعی شکل گرفت و در مرحلۀ کدگذاری محوری، پیرامون 20 مقولۀ اصلی دستهبندی صورت گرفت و پرسشنامۀ 49 سؤالی محققساخته برای جمعآوری اطلاعات تدوین شد. نتایج با استفاده از تحلیل عاملی تأییدی و در قالب معادلات ساختاری با نرمافزار SPSS و PLS تجزیهوتحلیل شد. نتایج نشان داد در قالب مدل پارادایمی، شرایط علی (5 مقوله)، شرایط زمینهای (3 مقوله)، شرایط مداخلهگر (2 مقوله)، مقوله محوری (1 مقوله)، راهبردها (5 مقوله)، پیامدها ( 4 مقوله) شناسایی شدند. همچنین مدل تدوینشده از برازش مناسبی برخوردار بود. براساس آزمون فریدمن نیز مشاهده شد که عامل فرهنگی- اجتماعی مهمترین عامل مؤثر بر جذب خیرین در ورزش دانشجویی بود و عامل اقتصادی از نظر اهمیت در رتبۀ آخر قرار داشت.
The purpose of this study was to identify factors affecting in attracting donors in the country students’ sports and developing a model. The research method was Mixed based on data theorizing. Semi-structured interview method was conducted to collect data. Data analysis was performed by Strauss and Corbin (1998) method. The statistical population in the qualitative part consisted of 15 experts, including university professors and executives of university sports in the country who were selected by purposive sampling and in the quantitative part 315 people who were active in the field of charity and student sports were chosen. In data analysis using open coding techniques, 73 primary concepts were identified, which were categorized into 58 sub-categories. In the axial coding stage, around 20 main categories were categorized and used to collect information. 49 questions from a researcher-made questionnaire. The results were analyzed using confirmatory factor analysis in the form of structural equations with SPSS and PLS software. The results showed that in the form of paradigm model, the causal conditions (5 categories), contextual conditions (3 categories), intervening conditions (2 categories), pivotal categories (1 category), strategies (5 categories), consequences (4 categories) were identified. Also, the developed model had a good fit. Based on Friedman test, it was observed that the socio-cultural factor was the most important factor in attracting donors in student sports and the economic factor was in the last rank in terms of importance.