چکیده:
در عصر حاضر یکی از کسبوکارهایی که بدان توجه شده، کسبوکارهای خانوادگی است. با توجه به اینکه راهکارها و عوامل مؤثر برای ورود زنان به کسبوکارهای خانوادگی شناسایی نشدهاند، برآن شدیم تا تحقیقی برای تسریع ورود زنان به این مشاغل انجام دهیم. هدف پژوهش حاضر ارائۀ چارچوبی جهت ورود زنان به حوزۀ کسبوکارهای خانوادگی است. رویکرد پژوهش حاضر از نوع کیفی و این مطالعه از نظر هدف، کاربردی و از لحاظ نوع، اکتشافی است. جامعۀ آماری پژوهش، کارشناسان کارآفرینی و مدیرانی هستند که در زمینۀ اشتغالزایی و کارآفرینی فعالیت دارند، همچنین زنانی که در کسبوکارهای خانوادگی مشغولاند. برای استخراج عوامل از شانزده مصاحبه استفاده شده است که براساس روش نمونهگیری گلولهبرفی انتخاب شدهاند. برای تجزیهوتحلیل مصاحبهها از روش دادهبنیاد استفاده شد. یافتههای پژوهش نشان میدهد که تقویت هویت خانوادگی و شایستگیهای فردی جزو شرایط علّی برای ورود زنان به کسبوکارهای خانوادگی است. همچنین میتوان به همراهی اجتماعی بهعنوان شرایط زمینهای و چالشهای خانوادگی بهعنوان شرایط مداخلهگر که مؤثر در ورود زنان به کسبوکار خانوادگی است، اشاره کرد. از راهبردهایی که طی یافتههای تحقیق برای تسریع در ورود زنان بهدست آمد، میتوان به بهبود تسهیلات زیرساختی و توانمندسازی زنان اشاره کرد.
Nowadays, one business taken into much consideration is family businesses. Given that no more strategies and factors have been found for women to enter family businesses, we have decided to conduct a research to accelerate the entry of women into these businesses. The purpose of this study is to enter the field of private business. The present qualitative study is applied in terms of its purpose and exploratory in terms of its methodology. The statistical population is women, entrepreneurship researchers, and managers in the field of entrepreneurship as well as in family businesses. For the effective factors, it has used sixteen interviews, selected based on the snowball sampling method. The data-based method has helped analyzing these interviews. The findings show that identification of family identity and individual competencies are among the causal conditions for women to enter family businesses. We can also mention social support as ground conditions and family challenges as intervening ones, which are effective in women entering the family business. One of the strategies to accelerate the entry of women is to improve the infrastructure and empowerment of women.
خلاصه ماشینی:
اغلب زنـان کـارآفرين بـه جهـت پيشرفت اقتصـادي و يـا بهدسـتآوردن اسـتقلال بيشـتر، کسـبوکارهاي خـود را راهانـدازي ميکننـد (٨٢٠ :٢٠٠٨ ,Malach-Pines and Schwartz) که اين امـر بـر رشـد کارآفرينـان زن در کسـبوکارهاي خانوادگي بهعنوان يکي از بزرگترين انواع کسبوکارها در اقتصاد جهاني، تأثير گذاشته اسـت ( ,Brush ٢٢ :١٩٩٢).
پيامدها مقولهها مفاهيم کدهاي پايه شغلهاي متناسب با زنان ارتقاي امنيت خاطر وجود هدف واحد ارتقاي فرهنگ اشتغال زنان کارهاي مناسب ازنظر روحي و رواني کمک به خانواده بهرهمندي از امتيازات کار وجود شفافيت خانوادگي براي زنان وجود صميميت در کار ساعت کاري منعطف انعطافپذيري فراغت بيشتر آزادي عمل کاهش استرس توسعة فردي ارتقا و پيشرفت مزايا و حقوق مناسب تأمين نيازهاي فرد کسب درآمد تحريککنندههاي اقتصادي وجود درآمد ثابت بهبود رفاه زندگي بازار و فروش مناسب افزايش سطح رفاه کمک به درآمد خانواده هم افزايي اقتصادي کمک به اقتصاد استقلال مالي طبق تجزيه و تحليل انجامگرفته در پژوهش و کدگذاريهاي باز، محوري و انتخابي، مدل پارادايمي پژوهش حاضر بهصورت زير است: شرايط زمينهاي: *همراهي اجتماعي (پذيرش اجتماعي، فرهنگ عمومي کار خانوادگي) عوامل علي: راهبردها: پيامدها * بهرهمندي * هويت خانوادگي * بهبود ازامتيازات کار خانوادگي گرايش به مشاغل تسهيلات زيرساختي براي زنان خانوادگي حمايتهاي عمومي ارتقاي فر هنگ فضاي تعاملي بين خانواده حمايتهاي مالي اشتغال کار زنان * شايستگيهاي فردي * توانمندسازي انعطافپذيري خصيصههاي اخلاقي زنان توسعه فردي ويژگيهاي فيزيکي و آموزش دانش و *بهبود رفاه زندگي ظاهري مهارتهاي عمومي تحريککنندههاي تجارب و علايق شاغل آموزش دانش و اقتصادي همافزايي اقتصادي مداخلهگر: پديده محوري: * ورود زنان به *چالش هاي خانوادگي حوزه کسبوکارهاي چالشها و موانع ارتباطي خانوادگي چالشهاي ساختاري شکل ١.