چکیده:
مقالۀ حاضر نگاهی جامع بر راه فکری هایدگرمیافکند، منتهی برخلاف مشهوراتِ مطالعات هایدگر، که اندیشۀ او را دو مرحله میداند: پیش از «گشت» و پس از آن. بنابراین غالباً نیز از هایدگر یک و دو میگویند. اما این نوشتار اندیشۀ هایدگر را به صورت راهی تصویر مینماید با پیچ و خمها یا گشتهای فراوان، که با استناد به خود هایدگر آن را در چهار مرحله خلاصه میکند. او خود از سه تقریر پرسش وجود و نیز صراحتاً از سه مرحلة راه فکری خود خبر میدهد: پرسش از معنای وجود، پرسش از حقیقت وجود و سرانجام پرسش از محلشناسی وجود. مقاله یک دورۀ چهارمی را نیز در ابتدای این مراحل بازمیشناسد: پیش از تابستان 1923 را، که در آن اندیشۀ هایدگر جزو فلسفۀ زندگانی است. کار اصلی این مقاله توضیح و تبیین کلی این مراحل چهارگانه، بازۀ زمانیشان و توضیحی در مورد نسبت میان آنها است.
The present paper gives an overview of Heidegger's way of thinking, but against the main stream of his studies, that divides his thinking in two steps: before the so called "the turn" and after it. Thus it has been talked about Heidegger I and II too. This paper but presents his thinking as a way with some turns, that can be summarized into four main steps. Heidegger himself talks about three formulations and three steps of his question of being: “the question of the meaning of being”, the “question concerning the truth of being” and finally the “question concerning the location of being” or "topology of Being". This article recognizes the time before summer 1923 as the fourth step, in which Heidegger’s thinking belong to Philosophy of life. So the task of this paper is the explication of these steps, their spans and their relations to each other.