چکیده:
این پژوهش با هدف ارتقاء حقوق زندانیان از طریق سنجش میزان اثربخشی آموزش رواندرمانگری بین فردی به مددکاران و روانشناسان زندان مرکزی کرمان انجام شده است. این پژوهش از نوع مطالعات تجربی است که بصورت گروههای متمرکز با استفاده از پرسشنامه استاندارد مشکلات بینفردی (IIP) و پرسشنامه افسردگی بک، مقیاس الکسیتیمیا تورنتو (TAS)، جهت سنجش میزان اطلاع و مهارت پرسنل زندان از شیوه برخورد با زندانیان انجام شد. اجرای برنامه آموزشی رواندرمانگری بینفردی (IPT) با استفاده از روش پیشآزمون و پسآزمون بر روی 39 مددکار و روانشناس شاغل به کار در سازمان زندانهای شهر کرمان انجام شد که در کارگاههای آموزش رواندرمانگری بینفردی شرکت کردند. شرکتکنندگان به صورت تمام شماری وارد این پژوهش شدند و تجزیه و تحلیل دادهها از طریق نرمافزار SPSS22 انجام شد. یافتههای این تحقیق نشان داد میزان اثربخشی آموزش رواندرمانگری بین فردی در مرحله پس آزمون تابعی از نمره به دست آمده مشارکتکنندگان در مقیاسهای افسردگی، ناگویی خلقی و مشکلات بین فردی است. بطوریکه هر چه میزان مشکلات بین فردی، ناگویی خلقی و افسردگی در میان پرسنل زندان کمتر بود، اثربخشی برنامه آموزشی برای رعایت حقوق زندانیان بیشتر میشد. یافتههای پژوهش همچنین نشان داد هر چه میزان تحصیلات و سابقه کار مددکاران بالاتر بود اثربخشی برنامه آموزشی نیز بیشتر میشد. پیشنهاد میشود سازمان زندانها با استمداد از متخصصین در حوزه حقوق بشر و روانشناسان اجتماعی توانایی پرسنل خود را در حوزه ارتباطات بین فردی و کاهش افسردگی بهبود بخشد تا امکان استفاده مؤثر از این گروه جهت کاهش ناهنجاریهای ارتباطی مددجویان ایجاد شود.
This study aimed at improving the rights of prisoners by measuring the effectiveness of providing interpersonal psychotherapy training to social workers and psychologists in Kerman Central Prison. This experimental study uses focus groups, the Standard Interpersonal Problems Questionnaire (IIP) and Beck Depression Inventory and Alexithymia Toronto Scale (TAS), to assess the knowledge and skills of prison staff regarding how to deal with prisoners. Interpersonal psychotherapy training program (IPT) was performed using pre-test and post-test methods for 39 social workers and psychologists working in Kerman Prisons Organization who participated in interpersonal psychotherapy training workshops. All participants were included in this study and the data were analyzed using SPSS 22 software. The findings showed that the effectiveness of interpersonal psychotherapy training in the post-test phase is a function of participants' scores of depression, mood disorders and problems. Less interpersonal problems, mood swings, and depression among prison staff meant greater effectiveness of the prisoner training program. The research findings also showed that the higher level of education and work experience of paramedics increased the effectiveness of the training program. Therefore, it is suggested that the Prisons Organization, with the help of human rights experts and social psychologists, improve the ability of its personnel regarding their interpersonal communication and reduce depression, which makes it possible for this group to decrease the communicative problems of the prisoners.