چکیده:
این تحقیق با روش توصیفی- تحلیلی به بررسی شأن و جایگاه جسمانیت در نظام معرفتشناسی متعالیه صدرایی میپردازد. ضرورت چنین تحقیقی از آنروست که شواهد قابل توجهی در احکام این نظام وجود دارد که در نظر اولیه حاکی از طرد و تحقیر جسم انسان و قوای ادراکی حسی، و به طور کلی عالم ماده در فرایند کسب معرفت است. در واقع، برخلاف معرفتشناسی های متعارف که جسم را از ارکان اصلی حصول معرفت میدانند، به نظر می رسد که ملاصدرا جسم و متعلقات آن را در معرفت حقیقی مهم ندانسته و ترجیح داده تا چنین معرفتی را از طریق نفس مجرده و از عوالم فوق محسوس تامین نماید. با تحلیل اهمّ مولفه های دخیل در فرایند معرفت در بیان ملاصدرا و علیرغم وجود شواهد هفتگانه ناظر به طرد جسمانیت، در مجموع به نظر می-رسد نمیتوان معرفتشناسی صدرایی را نظامی جسم ستیز تلقی نمود ؛ بلکه با لحاظ مویدهای مختلف جسمانیت در این نظام از جمله قول به علیت جسم و دخالت موثرِ متعلقات جسمانی ادراک برای حصول نخستین مراتب معرفت، و همچنین تحقق کمال برای نفس انسانی بواسطه مانع-سازیهای امور جسمانی، بایستی این شواهد سلبی را بجای طرد جسمانیت و تحقیر علوم طبیعی، مشیر به دغدغههای حکمت متعالیه برای تعالی بخشی به تمامی علوم بشری اعم از علوم انسانی، تجربی و فنی دانست.
This research has examined the position of corporeality in Sadra's transcendental epistemological system by a descriptive-analytical method. The necessity of such research is that there are some significant evidences in this system that indicate to the rejection of the human body and the material world in the process of acquiring knowledge. In fact, contrary to certain epistemologists who consider the physical aspects as one of the main pillars of acquiring knowledge, it seems that Mulla Sadra did not consider the corporeity and its requirements, important in true knowledge and preferred to acquire such knowledge through the immaterial soul and meta-physical (above tangible) worlds. Analyzing the important components involved in the process of knowledge in Mulla Sadra's expression and despite the existence of seven evidences of rejecting the physicality, in general, it seems that Sadra's epistemology cannot be considered as an anti-physical system, but regarding the various affirmations of physicality in this system- including the causality of the physical objects and the effective intervention of the physical requirements of perception to attain the first level of knowledge, and the realization of perfection for the human soul by obstructing bodily affairs- this negative evidences should be considered, instead of rejecting the physicality and humiliating of natural sciences, as a sign of the concerns of transcendental philosophy to exalt all human sciences, including the humanities, experimental and technical sciences.