چکیده:
زمینه و هدف: سوءرفتار با دانشآموزان در مدارس متأسفانه به یک امر رایج و عادی تبدیل شده است که چندان توجهی هم به آن نمیشود. درحالیکه این پدیده میتواند سلامت جسمانی و روانی دانشآموزان را به خطر اندازد، لذا هدف از پژوهش حاضر «واکاوی سوءرفتار با دانشآموزان در مدارس و پیامدهای سلامتی آن و ارائه راهکارهایی برای ارتقای سلامت دانشآموزان» است.
روش: این پژوهش از نوع کیفی و با روش پدیدارشناسی است. جامعه آماری همه دانشجویان کارشناسی دانشگاه شهید باهنر کرمان با تعداد 10440 نفر بود که 18 نفر با روش نمونهگیری داوطلب-هدفمند و اصل اشباع نظری انتخاب شدند. ابزار پژوهش مصاحبه نیمهساختار یافته عمیق بود.برای تحلیل مصاحبهها از روش کلایزی استفاده شد.
یافتهها: مطابق با یافتههای پژوهش عمدهترین سوءرفتارها با دانشآموزان در مدارس در پنج مضمون اصلی و هشت زیرمضمون و 50 کد اولیه جای گرفتند. پیامدهای سلامتی ناشی از این سوءرفتارها نیز در مضمون اصلی کاهش سلامت روانی و اجتماعی دانشآموزان با سه زیرمضمون اختلالات عاطفی ـ خلقی، اختلالات روانی ـ اجتماعی و پیامدهای روانشناختی تحصیلی و 31 کد اولیه قرار گرفتند. اختلالات عاطفی ـ خلقی اعم از احساس اضطراب، غمگینی و موارد دیگر؛ اختلالات روانی-اجتماعی شامل پرخاشگری، انزوای اجتماعی و موارد دیگر و پیامدهای روانشناختی تحصیلی شامل مدرسهگریزی، کاهش انگیزه پیشرفت و موارد دیگر میباشد.
نتیجهگیری: نتایج پژوهش حاکی از آن است که سوءرفتار با دانشآموزان در مدارس تأثیرات منفی و درازمدتی بر سلامت روانی آنها دارد، لذا به منظور ارتقای سلامت آنها به مقابله جدی با این پدیده هم از سوی مسئولان و هم جامعه و والدین نیاز است.
Background: Mistreatment of students in schools has unfortunately become commonplace; it is not given much attention. While this phenomenon can endanger the physical and mental health of students, the purpose of this study was to "investigate the abuse of students in schools and its health consequences and provide solutions to improve student health.
Methods: This qualitative and phenomenological study assessed the statistical population of all undergraduate students of Shahid Bahonar University in Kerman with 10440 students in the year 2020-2021; 18 students were selected by voluntary-purpose sampling. The research tool was an in-depth semi-structured interviews. The Colaizzi method was used to analyze the interviews.
Results: According to the research findings, the main abuses of students in schools comprised five main themes, eight sub-themes and 50 basic codes. The health consequences of these abuses also caused reduction of mental and social health of students with three sub-themes namely emotional-mood disorders, psychosocial disorders and academic psychological consequences and 31 basic codes. Emotional-mood disorders including feelings of anxiety, and sadness. Psychosocial disorders included aggression and social isolation , psychological consequences included school truancy, and reduced motivation for progress.
Conclusion: The results of this study indicate that abuse of students in schools has negative and long-term effects on their mental health. Therefore, in order to promote their health, there is a need to seriously deal with this phenomenon by both the authorities ,the community and parents.