خلاصه ماشینی:
"بعضی موقعها شما آثاری را میبینید که هیچ زمان و مکان مشخصی ندارند و معلوم نیست فردی که این داستان را روایت میکند کجا و در چه زمانی زندگی میکند ولی درعین حال در آثار دیگر میبینیم درحالیکه نوع کار عاشقانه است و شاید توقع نرود که دغدغههای اجتماعی هم داشته باشد،اما داستان در فضا و وضعیت واقعی اتفاق میافتد که برای خواننده ملموس است و شاید هم خیلی معضلات اجتماعی یا سیاسی طرح شود و درحاشیهء موضوع اصلی داستان بدان پرداخته شود.
همانطور که اشاره کردم به نظر من تمام مسائل ما،بدون استثناء درهم تنیده با شرایط سیاسی ماست یعنی امکان ندارد شما روی یک موضوعی دست بگذارید که ریشههای سیاسی و اجتماعی نداشته باشد،بنابراین اگر کسی بخواهد به آن مسئله از منظور سیاسی و ا جتماعی نگاه کند، مطمئنا به ریشههایش هم پیخواهد برد،ضمن اینکه یچ تعهدی هم وجود ندارد که یک نویسنده یا هنرمند در طول دوران کاریاش همیشه به این ریشهها توجه کند و چهبسا که به دلیل وضعیت روحی خاصی که دارد ناگهان یک داستان شاعرانه یا عاشقانه و یا تکگویی بنویسد، اما اینطور هست که این فضا را کنار نخواهد گذاشت.
وقتی این موج به سمت ادبیات آمد،آن نویسندههایی که به آن درخت تناور تبدیل نشده بودند،درمقابل این امواج خیلی زود شکسته شدند و برای اینکه (به تصویر صفحه مراجعه شود) نویسنده باید در جهان داستانی خودش زندگی کند باید تجربیات خودش را منعکس کند تا وقتی به خودش پایبند است،تجربیاتش هم اصالت دارد اما به محض اینکه از خوش فاصله میگیرد کار خراب میشود مطمئن باشید از ترس هم ضعیف میشود."
کلید واژه های ماشینی:
هنر
،
سیاسی
،
ادبیات
،
داستان
،
مسائل سیاسی
،
نگاه
،
معنای هنر اجتماعی
،
مسائل سیاسی و اجتماعی
،
ادبیات به مسائل سیاسی
،
حوزهء ادبیات