چکیده:
پژوهش حاضر با هدف طراحی الگوی برنامه درسی مبتنی بر پروژه STEM در دوره ابتدایی بر اساس روش سنتزپژوهی انجام شد. جامعه پژوهش شامل کلیه پژوهشهای علمی معتبر مرتبط با موضوع بود که با جستجوی منظم در پایگاههای اطلاعاتی و بر اساس معیارهای ورود و خروج، تعداد 67 پژوهش برای بررسی نهایی انتخاب شد. برای جمعآوری، ثبت و گزارش اطلاعات اولیه پژوهشها از فرم کاربرگ محققساخته استفاده شد. تحلیل یافتهها با استفاده از الگوی هفت مرحلهای هورد(1983) و روش کدگذاری باز و محوری انجام شد. برای تائید پایایی فرمول ضریب کاپای کوهن بکار برده شد که میزان توافق بین ارزشیابها 79درصد بود. طبق یافتههای پژوهش برنامه درسی مبتنی بر پروژه STEM برنامهای دانش آموزمحور است که برای تمامی عناصر برنامه نقشی متفاوت از برنامههای آموزشی سنتی و رایج تعریف میکند.
The aim of this study was to design a STEM project-based curriculum model in primary school based on synthesis method. The statistical population included all valid scientific researches related to the subject that by regular searches in databases and based on inclusion and exclusion criteria 67 researches were selected for final review. A researcher-designed worksheet form was used to collect, record and report the initial research data. Findings were analyzed using Hurd (1983) seven-step model and open and axial coding method. To confirm the reliability, the Cohen's kappa coefficient formula was used, which was 79% of the agreement between the evaluators. Research findings show that the STEM project-based curriculum is a student-centered curriculum that defines a completely different role from the traditional curriculum elements in all curriculum elements.