چکیده:
این پژوهش با هدف بررسی رابطهی توسعه استعداد معلمان با اثربخشی مدارس متوسطه استان بوشهر انجام شد. پژوهش حاضر از نظر هدف از نوع تحقیقهای کاربردی میباشد و از نظر ماهیت و چگونگی گردآوری اطلاعات، توصیفی ازنوع همبستگی میباشد. جامعه آماری در این پژوهش را 5938 نفر از معلمان مدارس متوسطه استان بوشهر تشکیل دادند که از این تعداد با توجه به جدول مورگان 361 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدهاند. لازم به ذکر است که از 361 پرسشنامه پخش شده تعداد 250 پرسشنامه عودت داده شده است. که در واقع 75 درصد از جامعه پاسخ گفتهاند. ازاین رو، نتایح حاصله بر اساس 250 پرسشنامه تکمیل شده است. برای گردآوری دادهها از دو پرسشنامه استفاده شده است. پرسشنامه 28 سئوالی اثربخشی سازمانی پارسونز براساس معیارهای تحقق یا کسب هدف، انطباق یا نوآوری، انسجام یا یگانگی و تداوم یا حفظ الگوها و همچنین پرسشنامه پژوهشگر ساخته 25 سوالی توسعه استعداد در 6 بعد ژنتیک، عاطفی (ویژگیهای شخصی)، شناختی (هوش)، استعداد، خورشیدهای محیطی(خانه، مدرسه، اجتماع، جنسیت و شانس)، و خار استفاده شد. ضریب پایایی پرسشنامه سنجش توسعه استعداد(88/0) و پرسشنامه سنجش اثربخشی مدارس(83/0) بهدست آمده و چون آلفای کرونباخ هر دو پرسشنامه بیش از 7/0 میباشند، بنابراین از پایایی لازم برخوردارند. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از نرم افزار spss23 استفاده شده است. دادهها به کمک آزمونهای آماری توصیفی و استنباطی (فراوانی نسبی، میانگین و انحراف معیار، کولموگروف – اسمیرنوف، ضریب همبستگی اسپیرمن) مورد تجزیه و تحلیل قرارگرفتهاند. نتایج حاصل از آزمون جهت بررسی وضعیت مولفههای توسعه استعداد نشان داد که از بین شش بعد مورد بررسی فقط دو بعد، بعد عاطفی با میانگین(89/3) و بعد شناختی با میانگین(92/3) دارای وضعیت مناسب است. نتایج نشان میدهد که ابعاد توسعه استعداد معلمان با اثربخشی مدارس متوسطه استان بوشهر رابطه معناداری دارد. نتایج این پژوهش میتواند به آموزش و پرورش در جهت بهبود توانایی شغلی معلمان، توجه به استعداد آنها و تلاش جهت ایجاد راه کارهایی برای شکوفایی استعدادها در جهت ارائه خدمات بهتر به دانش آموزان گامهایی بردارد.
The aim of this study was to investigate the relationship between teacher talent development and the effectiveness of high schools in Bushehr province. The present study is an applied research in terms of purpose and in terms of the nature and method of data collection, the present study is correlational. The statistical population in this study consisted of 5938 high school teachers in Bushehr province, of which 361 were selected as a sample according to Morgan table. It should be noted that out of 361 questionnaires distributed, 250 questionnaires were returned. In fact, 75% of the population has responded. Therefore, the results were completed based on 250 questionnaires. Two questionnaires were used to collect data. Parsons 28-item questionnaire on organizational effectiveness based on the criteria of achieving or achieving the goal, adaptation or innovation, coherence or unity and continuity or maintenance of patterns, as well as a researcher-made 25-item talent development questionnaire in 6 dimensions: genetic, emotional (personal characteristics), cognitive (intelligence). Talent, environmental suns (home, school, community, gender and luck), thorns were used. The reliability coefficient of the Talent Development Questionnaire (0.88) and the School Effectiveness Questionnaire (0.83) were obtained and since Cronbach's alpha of both questionnaires is more than 0.7, Therefore, they have the necessary reliability. SPSS23 software was used to analyze the data. Data were analyzed using descriptive and inferential statistical tests (relative frequency, mean and standard deviation, Kolmogorov-Smirnov, Spearman correlation coefficient). The results of the test to evaluate the status of the components of talent development showed that among the six dimensions studied, only two dimensions, the emotional dimension with an average (3.89) and the cognitive dimension with an average (3.92) have a suitable status. The results show that the dimensions of teacher talent development have a significant relationship with the effectiveness of secondary schools in Bushehr province. The results of this study can take steps towards education to improve teachers' job ability, pay attention to their talents and try to create solutions for the development of talents in order to provide better services to students.
خلاصه ماشینی:
(حاج کاظميان و کمالي، ١٣٩٦)، ما در اين پژوهش به دنبال نقش و اهميت موضوع مديريت استعداد و به موازات آن توسعه استعداد ضمن بررسي وضعيت مولفه هاي توسعه استعداد که بر اساس مدل پيرتو عبارتند از: بعد ژنتيک ١، بعد عاطفي (ويژگيهاي شخصي )٢ ، بعد شناختي (هوش)٣، بعد استعداد٤، خورشيدهاي محيطي (خانه ، مدرسه ، اجتماع، جنسيت و شانس ) ، بعد 5 خار٦ به تعيين رابطه اين مولفه ها با اثربخشي مدارس ميپردازيم .
(حاج کاظميان و کمالي، ١٣٩٦)، ما در اين پژوهش به دنبال نقش و اهميت موضوع مديريت استعداد و به موازات آن توسعه استعداد ضمن بررسي وضعيت مولفه هاي توسعه استعداد که بر اساس مدل پيرتو عبارتند از: بعد ژنتيک ، بعد عاطفي (ويژگيهاي شخصي ) ، بعد شناختي ( هوش) ، بعد استعداد، خورشيدهاي محيطي (خانه ، مدرسه ، اجتماع، جنسيت و شانس ) ، بعد خار به تعيين رابطه اين مولفه ها با اثربخشي مدارس متوسطه ميپردازيم .
بنابراين ، در بررسي فرضيه فرعي اول پژوهش "بعد ژنتيک در توسعه استعداد معلمان با اثربخشي مدارس متوسطه استان بوشهر رابطه معناداري دارد.
بنابراين ، در بررسي فرضيه فرعي دوم پژوهش "بعد عاطفي(ويژگيهاي شخصيتي) در توسعه استعداد معلمان با اثربخشي مدارس متوسطه استان بوشهر رابطه معناداري دارد.
بنابراين ، در بررسي فرضيه فرعي سوم پژوهش "بعد شناختي(هوش) در توسعه استعداد معلمان با اثربخشي مدارس متوسطه استان بوشهر رابطه معناداري دارد.
بنابراين ، در بررسي فرضيه فرعي پنجم پژوهش "بعد خورشيدهاي محيطي(خانه ، اجتماع و فرهنگ ، مدرسه ، جنسيت و شانس ) در توسعه استعداد معلمان با اثربخشي مدارس متوسطه استان بوشهر رابطه معناداري دارد.