چکیده:
هدف پژوهش شناسایی مؤلفه های مهارت های نرم آموزشی توسعه حرفه ای اعضای هیأت علمی دانشگاه ها بر اساس تجارب زیسته آنان و سپس ارائه مدل بود. پژوهش با رویکرد پدیدارشناختی به توصیف، تبیین و تفسیر تجارب زیسته اساتید از توسعه حرفهای مبتنی بر مهارتهای نرم آموزشی آنان پرداخته است. مشارکت کنندگان در پژوهش 18 نفر از اعضای هیأت علمی دانشگاههای آزاد اسلامی استان بوشهر بودند که با روش نمونهگیری هدفمند و رویکرد اشباع نظری انتخاب شدند. ابزارگردآوری اطلاعات مصاحبه عمیق نیمه ساختار یافته بود. داده ها با روش کدگذاری موضوعی و استفاده از روش هفت مرحله ای کلایزی تجزیه و تحلیل شد. پس از کدگذاری مصاحبهها، 120 کد اولیه حاصل شد که پس از طبقه بندی 79 زیر مقوله، 12 مقوله فرعی و 4 مقوله کلی پدیدار گشت. مقولات کلی شامل؛ مهارتهای رهبری، مهارتهای توسعه فردی، مهارتهای خلاقیت و حل مسئله، مهارت های ارتباطی بودند. در نهایت با توجه به مفاهیم به دست آمده، مدلی برای توسعه حرفهای مبتنی بر مهارتهای نرم آموزشی اعضای هیئت علمی ارائه شد. نتایج بیانگر تأثیر گسترده مهارت های نرم آموزشی به عنوان مهارت های قرن 21 بود لذا ضروری است در برنامه های توسعه حرفه ای مؤسسات آموزش عالی مورد تأکید قرار گیرند.
This article proposes to design a model of faculty members' lived experience of professional development (PD) of faculty members based on soft teaching skills in universities. This research has described, explained and interpreted the lived experiences of professors from the development of professions based on soft skills with a phenomenological approach. The statistical population of the study was 18 faculty members of Islamic Azad universities in Bushehr province who were selected by purposive sampling method and theoretical saturation approach. The data collection tool was a semi-structured in-depth interview that was conducted in person and by telephone. Data were analyzed by thematic coding method using Klaizi seven-step method. After coding the interviews, 120 initial codes were obtained, which after classifying 79 subcategories, 12 sub-categories and 4 general categories, including: Leadership skills, Individual and organizational development skills, Creativity and problem-solving skills, Skills Communication was obtained. Finally, according to the obtained concepts, a model for the development of professions based on soft educational skills of faculty members based on their lived experiences was presented. The results showed the widespread impact of soft educational skills as 21st century skills on the professional development of faculty members.
خلاصه ماشینی:
توسعۀ حرفه اي بايستي در مسير شغلي اعضاي هيئت علمي با تأکيد بر يادگيري مادام العمر چهار عامل را پوشش دهد ١) توسعۀ حرفه اي آموزشي با ايجاد فرصت هايي براي بهبود تدريس ٢) رشد حرفه اي از طريق فراهم آوردن فرصت هاي بهبود پژوهشي علمي ٣) توسعۀ حرفه اي 1 - Asgar and Satyanarayana 2 - Ojo 3 - Camblin & Steger 4- Kaharman & Kuzu 5 - Dee and Daly 6 - Nguyen فردي با تقويت مهارتهاي برنامه ريزي و تغيير، ٤) توسعۀ حرفه اي سازماني با توانمند نمودن اعضا در مديريت فعاليت هايي که بر سياست ها و رويه ها اثر دارد و نياز سازمان است .
با اين حال، موضوعات ارتباطي، کتبي و شفاهي، همراه با توانايي عملکرد مؤثر در يک تيم ، ميل به يادگيري، آموزش پذير بودن، اخلاق کاري، رهبري، انگيزه، انعطاف پذيري، خلاقيت ، حل مسئله و نگرش مثبت کلي، معمولاً 1 -Chiteji 2 -Lazarus 3 -Pink 4- soft skill 5 - Schoon & Gutman 6 - Laker, D.
در مطالعه ي عابدي و همکاران(١٣٩٦) با عنوان « شناسايي نيازهاي آموزشي مرتبط با رشد حرفه اي تدريس اعضاي هيأت علمي و مدرسان دانشگاه فرهنگيان» نتايج نشان داد در زمينه مهارت تدريس ، هدفگذاري و برنامه ريزي ، مهارت ضمن تدريس و روش ارائۀ مناسب با موضوع و مديريت زمان ، قدرت اداره و رهبري، مهارت فناورانه ، روش هاي تدريس سيستمي و مهارت زبان انگليسي نياز به آموزش وجود دارد.
بنابراين ، هدف پژوهش حاضر شناسايي و تبيين مؤلفه هاي مهارت هاي نرم اثر گذار بر توسعه حرفه اي اعضاي هيئت علمي دانشگاه ها و در نهايت ارائه الگويي براي آن مي باشد.