چکیده:
این مقاله با هدف کشف، شناخت و استنتاج اندیشه سیاسی نوسنّتگرایی و متفکر شاخص آن، سید حسین نصر نوشته شده است. ازآنجاکه در متون این نحله فکری تصریحات آشکار به مباحث سیاسی دیده نمیشود و احساس نیاز جوامع به خصوص جوامع اسلامی به نظام سیاسی کارآمد، اسلامی و مورد تایید مردم دیده میشد، به بررسی این اندیشه سیاسی پرداخته ایم. بنابر این پرسش اساسی این مقاله چگونگی بازنمایی مدل حکومت بر اساس بینش فکری نوسنت گرایان است.هدف این مقاله کشف و استخراج اندیشه و نظام سیاسی مطلوب نو سنت گرایی است . روش این مطالعه کتابخانه ای است.یافتههای این مقاله نشان میدهد که سرآغاز اندیشه نوسنّتگرایی در واکنش به دو پدیده مدرنیته و انقلاب اسلامی ایران شکل گرفت که معتقد بودند این دو به نابودی سنّت، از بین رفتن فرهنگ، ضدیت با مذهب و در نهایت به فراموشی خداوند در جامعه میانجامند. نتیجه نهائی مقاله این است که نوسنت گرایی به مثابه راهحل یا تصویرسازی برای جلوگیری از نابودی سنّت ، نظام سلطنت اسلامی را مطرح میکند و در دفاع از این نظام سیاسی، به سابقه تاریخی آن اشاره دارد که شاهان را حافظان دین معرفی میکند و به این امر اعتقاد دارند که این مدل حکومت میتواند در کنار رشد و ارتقای فرهنگ جامعه، حافظ مذهب و سنّت باشد و سعادت انسان در دنیا و آخرت را تضمین گرداند.
This treatise has been formed with the aim of detection, recognition and inference the new political thought of Neo-Traditionalism and its leading thinker, Seyyed Hossein Nasr. Since their texts do not show clear definitions of political issues and the desired political system, and due to an urgent need for societies, especially Islamic societies to have an efficient, Islamic and popular political system, it was necessary to discover and extract their desired thought and political system From the texts, books, articles and writings of the traditionalists and the Neo-Traditionalism. Thus, it examines the intellectual and historical background of this school, Explanation the generalities of Neo-Traditionalism thought, the reasons for its separation from traditionalism, recognition the main components, elements and factors of its expansion in the past few decades and the recognition of political thought of Seyyed Hossein Nasr.
In this way on the one hand, the re-reading of Nasr's thought in the defined framework has led to the reconstruction of his thinking, analysis and assessment of votes in the light of the past and present and on the other hand it has reached his desired political thought and political system. We have extracted it from the texts and books from our hearts.
خلاصه ماشینی:
در این میان، نصر بهصراحت به نظام سیاسی مطلوبی که مایه نجات بشر در عصر مدرن است، اشاره نکرده، اما تشکیل حکومت را ضروری میداند و دین اسلام را در جایگاه دین جامع میپذیرد؛ ازاینرو به نظام سیاسی در اسلام اعتقاد دارد و معتقد است دو هجوم اساسی باعث دور شدن سیاست از دین شده که یکی حمله مغول و دیگری حمله غرب است که تأثیر دومی در تخریب و انهدام بسیاری از نهادهای سنّتی از حمله مغول ویرانگرتر است.
نصر که به حاکمیت اسلام فقاهتی بر جامعه اسلامی نقد شدیدی دارد، به رویکردی جدیدی میپردازد که اندیشه سیاسی نوسنّتگرایی بر پایه آن قرار میگیرد و آن حکومت سلطنت اسلامی است که ریشه فکری اندیشه نوسنّتگرایی است و ریشه تاریخی آن به سال 1979 ، با شروع انقلاب اسلامی ایران بازمیگردد.
8. کلیات اندیشه نوسنّتگرایی و مؤلفههای اصلی آن پایه و اندیشه نوسنّتگرایی بر دو اصل اساسی استوار است: اول آنکه مخالفت شدیدی به مدرنیته دارند، تا آنجایی که آن را به طور کلی رد و انکار میکنند و دیگر آنکه توجه زیادی به نوع حکومت در جامعه دارند که در این زمینه معتقدند بهترین نوع حکومت در جامعه، سلطنت اسلامی است و پدیده جدیدی که با عنوان اسلام فقاهتی که در رأس امور جامعه نهادهای مذهبی وجود دارد را هدف نقد شدید قرار میدهند.
حاکمیت اسلام فقاهتی بر جامعه اسلامی حکومت کنونی ایران به نظر نصر تنها حکومتی است که در طول تاریخ اسلام در آن حکومت خدا با حکومت طبقه روحانی و عالم مذهبی همراه بوده است، ولی ایرانیان نباید از این موضوع اینگونه برداشت کنند که برای اولین بار است در این کشور دین و سیاست با هم یکصدا شدهاند.