خلاصه ماشینی:
"شاید رشیدترین و بلیغترین تعبیر این باشد که هر آدم تازه را جویبار و چشمهای تازه بدانیم،آب همیشه نماد و عامل زندگی و آبادانی بوده است و در قرآن کریم هم به عنوان عامل احیاء از آن نام برده شده است البته آب هم گاهی دچار شائبه و ناخالصی میشود ولی اگر اصیل و پاک باشد و همانطور که از آسمان نازل شده است،حفظ شده باشد،مایه و سرمایه زندگی است:«تو آمدی/سادهتر از بهار/مثل تلاوت آیههای قیامت/با بعثتی عظیم در پی/و ما از خویش پرسیدیم/زیستن یعنی چه؟/و یاد گرفتیم بگوییم:/توکلت علی الله«مجموعه آثار سلمان هراتی،ص 42» زبان را در چنین فضایی،میتوان به دستگاه گردش خون تشبیه کرد؛اگر زیبایی و زندگی را موجودی زنده فرض کنیم،زبان را میشود دستگاه گردش خون این موجود زنده دانست.
«خواهرم میگوید:/تحملش آسان نیست/چگونه میشود اینهمه معطل خوردن شد؟/تو میخواهی خواهرم فرصت نکند/برای رزمندگان دستکش ببافد(همان،ص 97)» با وجود جوانی و تازهکار بودن،سلمان به دلیل حرکت به سوی آنچه که میتوان زیباییشناسی اسلامی نامید،اهمیتی بینظیر مییابد،شعر سلمان و گروهی از دوستان او-البته با فراز و فرودهایی-به نوعی توبهء شعر فارسی است که در سالیان نزدیک،به دلیل غلبهء گرایشهای چپ و نیز غلبهء خاموشفکران ذوقزده از تماشای ساختمانهای بلند غرب،از سایهء خورشید قرآن،گریخته بود و نمازش را نمیخواند،فهم نگاه سلمان هراتی به مسئلهء«ادامه»در تعریف زیبایی،و ممتر از آن ادامهء این نوع نگاه و اینگونه حرکت،میتواند گره کور حرکت شعر معاصر فارسی را بگشاید، به خصوصی این توجه برای شعر انقلاب بسیار مهم است،زیرا چنین حرکتی را به صورت فطری انجام داده است اما به دلیل عدم تحلیل از ادامهء آن بازمانده است و یا اینکه دستکم در ادامهء آن مصر و جدی و مهمتر از همه آگاه نیست."