چکیده:
تجسم، تجسد و یا تمثل عمل، تعابیری است که گر چه مضمون آن با صراحت در قرآن و روایات بسیاری مطرح شده اما خود این اصطلاح در متون روایی و آیات قرآن دیده نمی شود.طبق آیات قرآن، مراد از تجسم اعمال این است که جزای اعمال انسان ها، صورت باطنی و ملکوتی همان اعمال دنیوی آن ها می باشد و جزا و عمل اتحاد و عینیت دارند. اهمیت این موضوع را می توان از دو جهت بررسی کرد، یکی از جهت پاسخگویی به شبهاتی که با معاد و عدل الهی در کیفر گناهان مرتبط است و جهت دیگر، اثر تربیتی آن است؛ بدین صورت که انسان اگر ایمان داشته باشد که عمل وی از بین نرفته و از او جدا نخواهد شد، مراقبت بیشتری بر اعمالش خواهد داشت. این نوشتار به طرح دیدگاه دو مفسر بزرگ معاصر(علامه طباطبایی و علامه فضل الله) به عنوان دو تن از موافقان و مخالفان نظریه ی تجسم اعمال، به روش تطبیقی پرداخته و با نقد و بررسی ادله ی آنها در نهایت دیدگاه علامه طباطبایی(ره) را تقویت می کند.
Incarnation, embodiment, or representation of an action are expressions that, although its content is clearly stated in the Qur'an and many traditions, but this term itself is not seen in the narrative texts and verses of the Qur'an. According to the verses of the Qur'an, what is meant by the embodiment of actions is that The actions of humans, the inner and divine form, are the same as their worldly actions, and they have a reward and action of unity and objectivity. The importance of this issue can be examined from two ways, one is to answer the doubts that are related to the resurrection and divine justice in the punishment of sins, and the other is its educational effect; In this way, if a person has faith that his actions will not disappear and will not be separated from him, he will be more careful about his actions. This article deals with the view of two great contemporary commentators (Allameh Tabatabai and Allameh Fazlullah) as the two supporters and opponents of the theory of embodiment of deeds, in a comparative method, and by criticizing and examining their arguments, finally the view of Allameh Tabatabai (RA) strengthens