خلاصه ماشینی:
"من امیدوارم و این امید بیاساس نیست که آثار آقای مددپور خوانده شود که در آن مطالب بسیار مفید و مورد استفادهای هست.
ممکن است یک متفکر سیاسی ادیب هم باشد اما سیاستمداران معمولا اهل عالم خود هستند.
ممکن است اشخاصی پروا داشته باشند اعتقادات خود را عیان کنند،اما کسی که اهل سیاست است نظر سیاسیاش را اظهار میکند.
حرف من این است اگر کسی نظر فلسفی دارد،ملامتش بکنیم، بحث بکنیم،مخالفت بکنیم،نپذیریم،بپذیریم،چون و چرا بکنیم،اینها کار فلسفه است.
آنچه من میدانم این است که اینکه فرمودید درست نیست گفت:فلان روزنامه نوشته بود که به فلان کاندیدای ریاست جمهوری خط میدهید.
کسانی که اهل عالم هستند و به بحث و جدال و مخالفت برمیخیرند این یک امر طبیعی است.
اینها ممکن است زبانشان تند بشود اگر تندی در زبان نیچه میبینید این به روانشناسی نیچه مربوط نمیشود نیچه عالم جدید را عالم غربت خودش میداند زبان نیچه تند است آیا نیچه را منسوب کنیم به مخالفت با دموکراسی و بگوئیم چون مخالف دموکراسی بوده اینطور حرف زده است؟چون مخالف سیاست عالمان قرن نوزدهم بوده اینطور گفته؟نه!
اهل سیاست بودنش ظاهرتر از کانت است پرخاش و تندخویی نمیبینید یا کم میبینید نمیدانم اگر زنده بود و شوپنهاور آن حرفها را به او میزد تندخویی میکرد یا نه؟بگذریم!اگر گاهی در قلم کسی،در زبان کسی تندی میبینید این تندی ممکن است از بدخلقی باشد.
یکی هست که مورد ظلم معینی قرار گرفته،ظالمی هست که دادخواهی میکند و میخواهد که داد از ظالم معین گرفته شود اما کسی که ظلم را در خود عالم میبیند ممکن است به همه چیز آن عالم بد بگوید."