چکیده:
هدف از مطالعه حاضر بررسی نقش میانجی عجین شدگی شغلی بر رابطه بین هویت حرفهای و هویت سازمانی و کیفیت حسابرسی است. این مطالعه از نوع مطالعات توصیفی-پیمایشی میباشد و جامعه آماری آن حسابرسان شاغل در موسسات حسابرسی عضو جامعه حسابداران رسمی ایران بوده است. گروه نمونه شامل تعداد 135 نفر بود. جهت جمع اوری دادههای مطالعه حاضر از ابزار پرسشنامه استفاده شد. در این راستا تعداد 10 فرضیه تدوین و آزمون فرضیهها با استفاده از رگرسیون چند متغیره و آزمون سوبل صورت گرفت.
نتایج مطالعه حاضر حاکی از تاثیر مثبت و معنادار عجین شدگی شغلی بر رابطه بین هویت حرفهای و سازمانی و کیفیت حسابرسی بود. دیگر نتایج حاکی از تایید نقش میانجی عجین شدن فیزیکی، شناختی و عاطفی بر رابطه بین هویت حرفهای و کیفیت حسابرسی بود، اما هویت سازمانی تنها از طریق عجین شدگی عاطفی بر کیفیت حسابرسی اثر گذار بود. نتایج حاصله میتواند پیامدهای قابل توجهی را برای موسسات حسابرسی در جهت ایجاد توجه بیشتر به عوامل سازمانی و ایجاد بستر مناسب در این زمینه داشته باشد.
Abstract
The purpose of this study is to investigate the mediating role of work Engagement on the relationship between professional and organizational identity and audit quality. This is a descriptive-survey study and the statistical population is the auditors who are members of Certified Public Accountants in Iran. The sample group is 135 people. To collecting data was used Rich & Crawford (2010) Job Engagement Questionnaire with three dimensions of Physical, Emotional and Cognitive engagement. Professional and organizational identity and audit quality measured using the Mael & Ashforth (1992), Svanberg & Öhman (2015), and Sulaiman (2011) questionnaires, respectively. In the present study, 10 hypotheses were developed and they were tested using OLS regression and Sobel test. The results of this study showed a significant and positive effect of professional and organizational identity on audit quality. Other results confirm the mediating role of physical, cognitive, and emotional engagement on the relationship between professional identity and audit quality. But organizational identity influenced audit quality only through emotional engagement. The results can have significant implications for audit firms to pay more attention to organizational factors and provide an appropriate context in this regard.