چکیده:
ﭼﮑﯿﺪه:
رﺷﺪ ﻗﺎﺑﻞ ﺗﻮﺟﻪ ﮐﺴﺐ وﮐﺎرﻫﺎ در ﺣﻮزه ﺗﻮﻟﯿﺪ ﻣﺤﺘﻮاي دﯾﺠﯿﺘﺎل در ﺳﺎﻟﻬﺎي اﺧﯿﺮ، اﯾﻦ ﺻﻨﻌﺖ را ﺑﻪ ﯾﮑﯽ از ﺻﻨﺎﯾﻊ ﻣﺤﻮري اﻗﺘﺼﺎد دﯾﺠﯿﺘﺎل ﺗﺒﺪﯾﻞ ﮐﺮده اﺳﺖ. ﻣﺤﺘﻮاي دﯾﺠﯿﺘﺎل ﺷﺎﻣﻞ ﻣﺤﺼﻮﻻﺗﯽ ﻧﻈﯿﺮ ﮐﺘﺎب اﻟﮑﺘﺮوﻧﯿﮏ، ﻣﺠﻼت اﻟﮑﺘﺮوﻧﯿﮏ، روزﻧﺎﻣﻪ ﻫﺎي اﻟﮑﺘﺮوﻧﯿﮏ، ﻣﻮﺳﯿﻘﯽ دﯾﺠﯿﺘﺎل، ﺑﺎزﯾﻬﺎ و وﯾﺪﺋﻮﻫﺎي دﯾﺠﯿﺘﺎل، ﭘﻮﯾﺎﻧﻤﺎﯾﯽ دﯾﺠﯿﺘﺎل و ﻣﻮاردي از اﯾﻦ دﺳﺖ اﺳﺖ ﮐﻪ ﻣﺤﺼﻮﻻت و ﺧﺪﻣﺎت ﮐﺴﺐ وﮐﺎرﻫﺎي ﻓﻌﺎل در اﯾﻦ زﻣﯿﻨﻪ را ﺗﺸﮑﯿﻞ ﻣﯿﺪﻫﻨﺪ. ﻣﺠﻤﻮﻋﻪ ﻓﻌﺎﻟﯿﺖ ﻫﺎﯾﯽ ﮐﻪ درون ﺻﻨﻌﺖ ﻣﺤﺘﻮاي دﯾﺠﯿﺘﺎل اﻧﺠﺎم ﻣﯿﺸﻮد، ﺷﺎﻣﻞ ﻓﺮاﯾﻨﺪﻫﺎي ﺟﻤﻊ آوري و اﯾﺠﺎد ﻣﺤﺘﻮاي دﯾﺠﯿﺘﺎل، ﺗﻮﻟﯿﺪ ﻣﺤﺘﻮاي دﯾﺠﯿﺘﺎل، ﺗﺠﻤﯿﻊ و اﻧﺘﻘﺎل و ﺗﻮزﯾﻊ آن ﺑﺮاي ﻣﺸﺘﺮي اﺳﺖ ﮐﻪ ﻣﺪﻟﻬﺎي ﮐﺴﺐ وﮐﺎر اﯾﻦ ﺻﻨﻌﺖ ﻧﯿﺰ اﻏﻠﺐ ﺣﻮل اﯾﻦ ﻓﻌﺎﻟﯿﺘﻬﺎ ﺗﺸﮑﯿﻞ ﺷﺪه اﺳﺖ. از اﯾﻦ رو در اﯾﻦ ﭘﮋوﻫﺶ ﯾﮏ روﯾﮑﺮد ﺗﺤﻠﯿﻞ- ﺗﻮﺻﯿﻔﯽ در ﺧﺼﻮص ﻋﻮاﻣﻞ ﻣﻮﺛﺮ ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ رﯾﺴﮏ در ﺑﻬﺒﻮد ﺗﻮﻟﯿﺪ ﻣﺤﺘﻮاي دﯾﺠﯿﺘﺎل اراﺋﻪ ﺷﺪه اﺳﺖ ﺗﺎ ﺿﻤﻦ ﺑﺮرﺳﯽ ﭼﺎﻟﺶ ﻫﺎي اﯾﻦ ﺣﻮزه ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده از روﯾﮑﺮد ﻣﺪﻟﺴﺎزي ﺳﺎﺧﺘﺎري ﺗﺤﻠﯿﻞ ﻋﺎﻣﻠﯽ در ﺧﺼﻮص اﺛﺮات ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ رﯾﺴﮏ ﺑﺮ روي ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ ﺗﻮﻟﯿﺪ ﻣﺤﺘﻮاي دﯾﺠﯿﺘﺎل اﻧﺠﺎم ﺷﺪ. ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﻓﺮﺿﯿﻪ ﻫﺎي ﺗﺤﻘﯿﻖ ﻣﻌﺮﻓﯽ ﺷﺪه ﻧﺸﺎن داده ﺷﺪ ﮐﻪ رﯾﺴﮏ ﻋﻤﻠﯿﺎﺗﯽ ﻋﺎﻣﻠﯽ ﺑﺮ ﺷﮑﺴﺖ و ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ ﺗﻮﻟﯿﺪ ﻣﺤﺘﻮاي دﯾﺠﯿﺘﺎل ﻧﯿﺴﺖ و ﺳﺎزﻣﺎن ﻫﺎي ﺗﻮﻟﯿﺪ ﮐﻨﻨﺪه ﻣﺤﺘﻮاي دﯾﺠﯿﺘﺎل ﻣﯽ ﺗﻮاﻧﻨﺪ ارزﯾﺎﺑﯽ و ﺗﺤﻠﯿﻞ اﯾﻦ رﯾﺴﮏ ﻫﺎ را رﻫﺎ ﻧﻤﻮده و ﺑﻪ ﺳﺎﯾﺮ رﯾﺴﮏ ﻫﺎ ﺑﭙﺮدازﻧﺪ. ﻫﻤﭽﻨﯿﻦ رﯾﺴﮏ ﻫﺎي اﺟﺮاﯾﯽ ﺑﺮ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ ﺗﻮﻟﯿﺪ ﻣﺤﺘﻮاي دﯾﺠﯿﺘﺎل اﺛﺮ ﻣﺜﺒﺖ و ﻣﻌﻨﺎداري دارد و ﻣﯿﺰان ﺗﺤﻠﯿﻞ ﻣﺴﯿﺮ اﻧﺠﺎم ﺷﺪه اﺛﺮ 0,304 واﺣﺪي ﻧﺸﺎن داده اﺳﺖ و
رﯾﺴﮏ ﻫﺎي اﺳﺘﺮاﺗﮋﯾﮏ ﺑﺮ روي ﺗﻮﻟﯿﺪ ﻣﺤﺘﻮا ﺑﺎ ﺿﺮﯾﺐ ﻣﺴﯿﺮ 0,387 اﺛﺮ ﻣﺜﺒﺖ و ﻣﻌﻨﺎداري را ﻧﺸﺎن داده اﺳﺖ ﮐﻪ ﻧﯿﺎز اﺳﺖ ﺗﺎ ﺳﺎزﻣﺎن ﻫﺎي ﺗﻮﻟﯿﺪ ﮐﻨﻨﺪه ﻣﺤﺘﻮاي دﯾﺠﯿﺘﺎل رﯾﺴﮏ ﻫﺎي اﺳﺘﺮاﺗﮋﯾﮏ را ﺑﺨﻮﺑﯽ ﺷﻨﺎﺳﺎﯾﯽ ﮐﺮده و ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ ﮐﻮﺗﺎه ﻣﺪت و ﺑﻠﻨﺪ ﻣﺪت در اﯾﻦ ﺧﺼﻮص اﯾﺠﺎد ﻧﻤﺎﯾﻨﺪ. ﮐﺎﻫﺶ رﯾﺴﮏ ﺑﺮ اﺳﺎس اﯾﺰو 310000 ﺑﺮ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ ﻫﺎي ﺗﻮﻟﯿﺪ ﻣﺤﺘﻮا اﺛﺮ وﯾﮋه اي داﺷﺘﻪ ﺑﮕﻮﻧﻪ اي ﮐﻪ ﺑﺮ اﺳﺎس ﮔﺴﺘﺮه داﻧﺸﯽ اﯾﺰو 310000 ﺑﺎﯾﺪ ﻓﻬﺮﺳﺖ ﮐﺎﻣﻠﯽ از اﻗﺪاﻣﺎت ﺗﻨﻈﯿﻢ ﺷﺪه و رﯾﺴﮏ ﻫﺎي اوﻟﯿﻪ و ﺛﺎﻧﻮﯾﻪ ﺑﺨﻮﺑﯽ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ رﯾﺰي و ﻣﺘﻨﺎﺳﺐ ﺑﻪ ﺳﻄﺢ RPN رﯾﺴﮏ ﻫﺎ اﻗﺪاﻣﺎت واﮐﻨﺸﯽ ﮐﻮﺗﺎه ﻣﺪت و ﻣﯿﺎن ﻣﺪت و ﺑﻠﻨﺪ ﻣﺪت ﺗﺮﺳﯿﻢ ﺷﻮد.