چکیده:
آیه «مباهله» فضیلت بزرگی برای همراهان پیامبر (ص) در جریان مباهله اثبات مینماید. لذا مورد مناقشه برخی از مفسران قرار گرفته است. هرچند اکثریت آنها این فضیلت را میپذیرند؛ ولی عدهی محدودی از مفسران اهلسنت در صدد شبههافکنی هستند تا این فضیلت را از پنج تن آل عبا؛ (پیامبر (ص)، حضرت علی (ع)، حضرت فاطمه (س)، امام حسن (ع)، امام حسین(ع)) خارج ساخته و یا زنان نبی (ص) و یا اصحاب ایشان را با آنان شریک نمایند. محل نزاع آنها مصداق اصطلاحات «ابنائنا»، «نسائنا»، و«انفسنا» و دلالت آیه بر فضیلت اهل کساء میباشد. یکی از این افراد، «دروزه» میباشد که با شیوه تفسیر به ترتیب نزول، قرآن را تفسیر نموده و مدعی است که با کمک این شیوه، میتوان به فهم بهتری از آیات دست یافت. این نوشتار به روش توصیفی- تحلیلی با منابع کتابخانهای در تحلیل و نقد دیدگاه «دروزه» در تفسیر آیه «مباهله» خواهد گفت که وی نه تنها فهم بهتری از آیه بیان نکرده، بلکه در تفسیرآن، خلاف تاریخ صدر اسلام و تاریخ نزول، دیدگاه شیعه را ساختگی و جعلی خوانده است. وی در حالی به عدم حضور و تولد حسنین (ع) در جریان مباهله اشاره میکند که منابع اهلسنت گواهی میدهند که فضیلت همراهی با پیامبر (ص) در جریان مباهله تنها اختصاص به اهلبیت (ع) ایشان دارد.
خلاصه ماشینی:
در واقع سؤال اصلی این پژوهش آن است که آیا هنگام وقـوع جریـان مباهلـه ، امـام حسن (ع ) و امام حسین (ع ) حضور داشتند یا اینکه بنابر ادعـای دروزه ، هنـوز متولـد نشـده بودند؟ آیا دروزه فهم بهتری از آیه مباهله ارائه داده یـا اینکـه در اعتقـادات شـیعه ، تردیـد و مناقشه نموده است ؟ دیدگاه بزرگان شیعه و اهل سنت در این باره چگونـه اسـت ؟ همچنـین مصادیق صحیح افراد حاضر در جریان مباهله چه کسانی هستند.
» (دروزه ، ١٣٨٣ق : ٧/ ١٥٩) دقت در سبب نزول منقول نشان میدهد که دروزه نیز مانند مفسران شیعی و بسـیاری از مفسران اهل سنت ، باور دارد که پیامبر (ص ) به همراه حضرت علی (ع ) و حضرت فاطمه (س ) و امام حسن (ع ) و امام حسین (ع ) در مباهله با نصارای نجران حضور داشتند.
چطور ممکن است این اعتقادات از ساخته های شـیعیان باشـد؛ در حالی که بخش اعظمی از آنها توسط علمای اهل سنت مورد تأیید قـرار گرفتـه اسـت ؛ بـه گونه ای که حتی خود دروزه در بیان سبب نزول آیه ، به همین مطلب تصـریح مـیکنـد؛ بـه عنوان مثال : سیوطی از صحیح مسلم ، سنن ترمذی، ابن منذر، حاکم بیهقی از قـول سـعد بـن ابـی وقاص روایت میکند که وقتی آیه ٦١ سوره آل عمران نازل شد، رسول خـدا (ص )، علـی (ع ) و فاطمه (س ) و حسن (ع ) و حسین (ع ) را فراخواند و فرمود خـدایا اینهـا اهـل مـن هستند.