چکیده:
امروزه رفتار و حسن اخلق يکي از مباحث مهم مورد توجه محققاان در ساازمانهاا و دولاتهااي گونااگون مايباشاد. اسااس
سازمانها برپايه ي فلسفهي مديريت ، ارزشها، بينش و اهداف مي باشند و اين عناصار خاود از فرهنا ساازماني کاه ترکيباي از
مديريت مستقيم و غيرمستقيم و تاثير آن بر عملکرد اجتماعي کارکنان نشأت ميگيرد و نوع رهبري ، ارتباط و پوياايي گاروههاا
را تعيين مينمايد و اين فرهن نقشي موثر در مثابه کيفيت زندگي کاري آنان و نقشي موثر بار انگيازههااي مطلاوبف فيزيکاي و
رواني کارکنان سازمان مذکور ايفا نموده که بازتاب آن بهبود عملکرد و بهرهوري نيروي انسااني کارکناان و نتيجاهي آن افازايش
اثربخشي سازمان خواهد بود. پيامد نهايي اين فرهن ساازماني ياا شايوهي صاحيح ماديريت، مشاارکت و خشانودي کارکناان ١
مجموعه با حس رضايتمندي از انجام مسئوليتها و سعي در رشد و بهبود انجام وظايف شغليشان ميباشد. تمامي ايان عناصار
بر ايجاد نوع مدل يا چهارچوبي که سازمان بر مبناي آن اقدام خواهد نمود، موثر است و مبناي عملکارد از مادل اساتبدادي باه
ترکيبي از مدل حمايتي و مدل مشارکتي گرايش خواهد يافت. رفتار مطلوب سازماني و اخلق حرفهاي هماانطور کاه در »اصال
١٣٨ قانون اساسي جمهوري اسلمي« و »ماده ٢٥ قانون مديريت خدمات کشوري« به جهاد تاکياد قانونگاذاران را بار تکاريم و
رعايت حرمت ارباب رجوعان قرارداده است فيالواقع از ديرباز نيز داد سخن و نکتهها در تمامي مکاتب فکري، قدرتماداران عاالم
وحتي مصداق اصلي سيرهي پيامبران و اصول دين مبين اسلم نيز بر همان تکريم انسانها و اخلق کريمانه بوده است.
در متن ماده ٢٥ قانون مديريت خدمات کشوري، مصوب سال ١٣٨٦ عنوان شده که مديران و کارمنادان دساتگاههااي اجراياي،
خدمتگزاران مردم هستند و بايد با رعايت موازين اخلق اسلمي و اداري و طبق ساوگندي کاه در بادو ورود ادا کارده و منشاور
اخلقي و اداري که امضا ميکنند، وظايف خود را به نحو احسن در راه خدمت به مردم و با درنظرگرفتن »حقوق و خواساتههااي
قانوني« آنها انجام دهند. همچنين مصوبه مورخ ١٣٨١/٢/٢٢سازمانمديريت و برنامهريزي کشاور و باه اساتناد اصال »يکصاد و
سي و هشتم قانون اساسي جمهوري اسلمي ايران« درخصوص طرح تکريم مردم و جلب رضايت ارباب رجوع نيز با ذکر چنادين
تبصره در تمامي ارگانها و سازمانهاي اقتصادي و درماني رعايت اين اصل را ضروري و عدم رعايت آن را شامل آثار حقوقي نياز
دانسته است. مسئولن صاحب نظر با پرداختن به موضوع رفتار شايسته و حسان رفتاار ماديران و کارکناان، قصاد تشاريح آن و
ارتقاي شاخصهاي عملکردي مديران و کارکنان در دستگاههايف دولتي و غيردولتي را دارند. مهمترين اصال نياز رضاايتمنادي
بيماران است که يکي از مشخصههايف اثربخشي بيمارستانها محسوب خواهدشد و لزمهي دستيابي به اين رضاايتمندي رعايات
حقوقف بيماران است که در اين پژوهش با هدف بررسي رابطاهي باين ميازان آگااهي بيمااران نسابت باه حقاوقشاان و ميازان
رضايتمندي آنها از خدمات درماني در بيمارستان ميلد تهران در بازه زماني حدودا دو سال بدان ميپردازيم.