خلاصه ماشینی:
او ظاهر را دید؛ او انسان را که از گِل آفریده شده زا با چیزی که به ظاهر نورانیتر از گِل است قیاس کرد و گفت چرا آتشِ نورانی در مقابل گِل تیره سر فرود بیاورد و سجده کند؟(1) حدیث در کافی است که حضرت امام صادق(ع) به ابوحنیفه میفرمایند: شنیدم حکم خدا را از راه قیاس استنباط میکنی و به مردم جواب میدهی!
خانوادهها را بیغیرت بار میآورد و ایبسا مقاصد دیگری هم در گوشت آن حیوان نهفته باشد و ما نمیدانیم که خوردن آن برای انسان حرام است؛ گناه است.
«ولو قاس نوریة آدم و نوریة النار عرف فضّل مابین النورین و صفا احدهما علیالاخر»(2) اگر هویتش رهزنش نمیشد و بین نوریت آدم و نوریت آتش قیاس میکرد، حقیقتِ نوریتِ آدم، که به آن حقیقت، انسان نورانی است؛ به آن حقیقتی که انسان ادراک میکند، دنبال علم میرود، دنبال معارف میرود و به آن جانی که جناب انسان دارد که به آن جان، اختراع دارد، اکتشاف دارد، که به آن جان توانست حیوانات را، دریاییها را، صحراییها را، کوهها را، درختها را، همه را مسخّر خود کند؛ با آن جانی که وحی میگیرد با آن جانی که زبور و انجیل و تورات و قرآن میآورد، به آن جانی که سجدهی سجادیه میآورد، به آن جان که خوابهای شیرین میبیند، به آن جانی که میگوید: یاالله بسوی تو آمدم و تمام ماسوی را فدای این اسم میکند.