چکیده:
بافتهای جدید با توجه به هویتمندی بافتهای تاریخی طراحی نمیشوند و این مسأله، اهمیت توجه به ارتقای هویت در بافتهای جدید را آشکار میسازد، چرا که کمبود یا نبود این کیفیت، موجب عدم ارتباط انسان با محیط و شکلگیری محیطی فاقد معنا و خوانایی میشود. نوشتار حاضر بعد از استخراج مؤلفههای هویت مکان از منابع معتبر و مشاهده میدانی، به دنبال اولویتبندی این مؤلفهها در هویتمندی ساغری سازان به عنوان بافت قدیمی در شهر رشت است تا از این طریق بتوان گامی جهت هویتمندشدن فضاهای جدید برداشت. همچنین باتوجه به اینکه هویت مکان از یک بعد عینی و یک بعد ذهنی تشکیل میشود، نگارنده برآن شد تا باتوجه به مطالعات قبلی، میزان تأثیرگذاری بیشتر هر یک از مؤلفههای ذهنی یا عینی را در هویتمندی این بافت تاریخی مشخص کند. روش پژوهش، تحلیلی- تفسیری است و از طریق پیمایش میدانی در یک نمونه موردی صورت گرفته. در گام نخست، مؤلفههای هویت مکان از منابع معتبر استخراج گردیده و با استفاده از پرسشنامه نظرات مردم برداشت شده است. سپس دادههای پرسشنامهها در نرمافزار SPSS وارد گردیده که براساس تکنیک تحلیل عامل اکتشافی، متغیرها در یازده عامل تبیینکننده هویت مکان دستهبندی شده است. پس از آن، با توجه به اولویتبندی مؤلفههای هویت مکان که از تکنیک تحلیل رگرسیون چند متغیره خطی حاصل شد، راهکارهایی معمارانه برای افزایش هویت مکان در فضاهای جدید ارائه گردید. همچنین برخلاف مطالعات قبلی، مشخص شد که در هویتمندی بافت مورد مطالعه، معیارهای عینی نسبت به معیارهای ذهنی تأثیر بیشتری داشته است. در نهایتنیز مدل مفهومی از مؤلفههای بهدست آمده از تحقیق ارائه شد.
New textures are not designed with regard to the identity of historical textures and this issue reveals the importance of paying attention to the promotion of identity in new textures, because scarcity or lack of this quality leads to the lack of human communication with the environment and the formation of an environment without meaning and association. Following the extraction of identity components from valid sources and field observation, the present article seeks to prioritize these components in identifying SaghariSazan as an old texture in Rasht. By so doing one can take steps to identify new spaces. Also, with regard to the fact that place identity is composed of an objective dimension and a mental dimension, the author was asked to consider, in the light of previous studies, the magnitude of the effect of each of the components of the mental or the objective of the identity of this texture. The research method is analytical-interpretive and has been done through field survey in a case study. In the first step, the components of the identity of the site were extracted from reliable sources and were extracted from the questionnaire. The data were analyzed through exploratory factor analysis. The variables were categorized in eleven factors explaining location identities. Then, with prioritizing identity based on the linear regression analysis, architectural solutions were proposed to enhance the identity of the premises in new spaces. Also, unlike previous studies, it was found that objective criteria were more effective in the identity of the studied tissue than the mental criteria. Finally, a conceptual model of the components obtained from the research was presented.
خلاصه ماشینی:
هویت از یک بعدِ عینی و یک بعدِ ذهنی تشکیل شده است که در ادبیات موضوع به توضیح این مطلب از دیدگاه رلف و دیگر نظریهپردازان پرداخته شده، حال گام اولیه در جهت رسیدن به هدف تحقیق این است که با شناخت ماهیت هویت و مکان، با بهرهگیری از رویکردی پدیدارشناسانه، میزان تأثیر هر یک از مؤلفههای معنایی (ذهنی) یا اجتماعی و شکلی (عینی) بر هویتبخشی ساغریسازان به عنوان یکی از بافتهای تاریخی شهر رشت بررسی شود و در نهایت با توجه به اولویتبندی مؤلفههای هویت مکان که از تکنیک تحلیل رگرسیون چند متغیره خطی، به وسیله نرمافزار SPSS به دست میآید، راهکارهایی معمارانه برای افزایش هویت مکان یا ارتباط انسان و مکان در فضاهای جدید ارائه شود.
فرضیه اصلی تحقیق حاضر را میتوان به این شکل بیان کرد که باتوجه به مطالعات قبلی به نظر میرسد، مؤلفههای ذهنی و معنایی بیشتر از مؤلفههای عینی و شکلی در هویتبخشی به بافت قدیمی رشت مؤثر بودهاند، ریزفرضیات نیز به این شکل قابل ذکر هستند که از بین مؤلفههای ذهنیِ هویت مکان، پیشینه تاریخی به همراه سیمای شهری و تصویر ذهنی بیشترین تأثیر را در هویتمندی بافتهای قدیمی ساغریسازان دارند و از بین مؤلفههای عینی نشانه و ابعاد جمعی تأثیرگذارتر از بقیه متغیرهای مورد بررسی هستند.
Template language (Reza Karbalaei Noori, Translator) (Hamid khademi, Editor), Fifth Printing, Tehran: Center for Architectural and Urban Research.