چکیده:
طراحی مسیر تخلیه اضطراری در ساختمانهای بلندمرتبه، مسالهای است که معماران خود را ملزم به چارهاندیشی در خصوص آن میدانند. معماری پایدار ساختمانها در برابر آتشسوزی، از زیرساختهای پایداری ابنیه است که از سال 2015 در مقیاس شاخص "کلانشهرهای پایدار" قرار دارد. روش پژوهش این تحقیق بر اساس تحلیل ماتریس معادلات ساختاری MICMAC و ANP است. گردآوری اطلاعات به صورت پرسشنامهای و بر اساس تکنیک ISM از میان فرماندهان سازمان آتشنشانی تهران و نخبگان دانشگاهی صورت گرفته است. یافتههای پژوهش نشان میدهد، شناسایی متغیرهای موثر بر طراحی مسیرهای تخلیه اضطراری، نیازمند دانشی جامع از شیوه "ادراک محیطی توسط انسان"، "مسیریابی فردی یا گروهی"، "نقش افراد"و "فرهنگ رفتاری" است. همچنین وزنهای تاثیرگذاری پژوهش نشان میدهد، حرکت به منظور تخلیه اضطراری ساختمان از طریق ادراک محیطی و با درصد وزنی 911/ 0 از طریق ریزابعاد "حرکت در مسیرهای عبور و مرور قالب در بنا" اتفاق میافتد و در جایگاه دوم با "حرکت بهسوی گرههای حرکتی" با وزن عاملی 874/ 0 اتفاق میافتد. همچنین در رتبه سوم نیز "حرکت به سوی نشانههای مرجع" با وزن درصدی 0833/ 0 است. نتایج حاکی از آن است که طراحی مسیر خروج اضطراری در ساختمان زمانی میتواند در بحران آتشسوزی موثر واقع شود که جانمایی آنها در مسیرهای اصلی عبور و مرور باشد، لذا مکاننمایی مسیرهای تخلیه اضطراری در کنجها و گوشههای ناخوانای ارتباطی موجب بیاستفاده ماندن و ترس از استفاده مسیرهای تخلیه اضطراری در زمان بحران میشود.
Routing in emergency evacuation of high-rise Buildings has appeared as an issue that the Architects has made themselves to think more about finding the necessary alternatives. The Sustainable Architecture of the Building against fire accounts for one of the infrastructures of sustainable buildings that has been agreed upon since 2015 the scale of "sustainable metropolises “. The research method is based on MICMAC and ANP structural equation matrix analysis. Data collection using questionnaires and based on ISM technique were accomplished via participation of Tehran Fire Department Officers and among the Academic Elites. The research findings indicates that the recognition of the variables affecting on design of emergency evacuation routs requires a comprehensive knowledge about methods of " Environmental Comprehension”, “Individual or group routing”, the role of individuals and behavioral culture”. The findings of our research show that movement for emergency evacuation of the building with a weight percentage of 0.911 occurs through "movement in the passageways of the mold in the building, and in the second place" by moving towards the move-able nodes with a factor weight of 0.874. In addition, the third place shows "moving towards reference signs" with a weight of 833%.The Conclusion indicates that designing an emergency exit in a building can be effective within a fire crisis when their location lies in the main traffic routes and the location of emergency exit routes in illegible corners and angles of communication causes disuse and fear from usage of the Emergency evacuation routes at the time of Crisis.
خلاصه ماشینی:
یافتههای پژوهش وی در خصوص مسیریابی اضطراری را میتوان در مدلی که برایان(Brayan) در مطالعات خود از عوامل مؤثر بر مسیریابی در تخلیه اضطراری موفق ساختمان معرفی کرد، پیدا کرد (NFPA, 2018) / شکل 1- متغیرهای مؤثر بر مسیریابی موفق در کالبد معماری محروق حاصل از پژوهش برايان(Brayan) Fig. 1-Variables affecting successful navigation in the body of the burned architecture resulting from Bran's research مؤلفههای مؤثر بر طراحی مسیر خروج اضطراری صحیح هنگام خروج از ساختمان بلندمرتبه درگیر خطر آتشسوزی (فرایند مسیریابی اضطراری) توسط معمار ساختمان، نیازمند کسب دانشی بین رشتهای از تخصصهای گوناگونی نظیر ریاضیات، معماری، جامعهشناسی، روانشناسی و رفتارشناسی گروهی و فردی و علوم ارتباطات به منظور طراحی الگوواره های معمارانه کارا در طول زمان آتشسوزی است (مبحث سوم مقررات ملی ساختمان، 1395).
2-Factors Affecting Successful Emergency Evacuation in High-Rise Buildings {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} جدول 3 -استانداردهای بینالمللی ملاک عمل در خصوص مسأله حریق و کالبد معماری Tab. 3-International Standards of Practice on Fire and Architecture {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} / شکل 4-متغیرهای مستقل در مسیریابی و ریزابعاد تشکیلدهنده آنها بر اساس مبانی نظری پژوهش Fig. 4- Independent variables in routing and their constituent micro-dimensions based on theoretical foundations of research 2-1-گام اول – غربالگری و دستهبندی متغیرهای مستخرج از مبانی نظری پژوهش در این مرحله به علت این که مؤلفههای شناسایی شده در مبانی نظری زیاد و پراکنده است و به منظور شناسایی متغیرهای اصلی، ادغام و غربالگری برای کاهش مؤلفهها و بومیسازی آنها، بر اساس نظر خبرگان به واسطه اعمال محدودیتهای وزنی اعمال میشود.