چکیده:
ادبیات «جغرافیای اقتصادی جدید» به عنوان نظریهای در مورد ظهور تجمعات بزرگ که بر افزایش بازده به مقیاس و هزینههای حمل و نقل تکیه دارد، توسعه یافته است. این مقاله با هدف بررسی چگونگی اثرگذاری صرفههای ناشی از محلی شدن و همچنین صرفههای ناشی از شهرنشینی بر رشد اقتصادی صنایع غذایی و آشامیدنی ایران در دوره زمانی 1397-1390 انجام گرفته است. جامعه آماری تحقیق شامل 31 استان کشور بوده و از دادههای پانل پویا و روش گشتاورهای تعمیم یافته (GMM) برای تخمین مدل استفاده شده است. برای سنجش صرفههای ناشی از تجمع بنگاهها، شاخص تمرکز هرفیندال- هیرشمن (HHI) و برای سنجش صرفههای ناشی از شهرنشینی شاخص نخست شهری انتخاب شده است. نتایج پژوهش حاکی از آن است که صرفههای شهرنشینی اثر مثبت بر رشد اقتصادی صنایع غذایی و آشامیدنی داشته است اما ضریب متغیر آن (با ضریب 61/0) از نظر آماری معنیدار نشده است. در حالی که صرفههای ناشی از تجمع بنگاهها اثر مثبت معنی داری (با ضریب 44/0) بر رشد اقتصادی صنایع مذکور دارد و این بدان معناست که تجمع بنگاهها در نزدیکی یکدیگر به گونهای بوده که توانسته است برای آنها صرفه ایجاد نماید. نتایج به دست آمده نشان میدهد که با انتخاب صحیح و ایجاد و توسعه خوشهها در حوزههای صنعتی، میتواند از طریق افزایش همکاری و مبادله اطلاعات، تاثیر چشمگیری بر توسعه اقتصادی آن حوزه داشت. لذا بهکارگیری سیاستهای شهرکهای صنعتی و خوشهای شدن و اجتناب از سیاستهای تمرکززدایی بنگاههایی که فعالیت مشابه دارند توصیه میگردد.
The ‘new economic geography’ literature has been developed as a theory of the emergence of large agglomerations that rely on increased returns to scale and transportation costs. This article attempted to investigate how the savings caused by localization and also the savings caused by urbanization on the economic growth of Iran's food and beverage industries in the period 2013-2019. The statistical population of the study included 31 provinces of the country and dynamic panel data and generalized torque method (GMM) was used to estimate the model. The Herfindahl-Hirschman Concentration Index (HHI) was selected to measure the savings from corporate aggregation, and the first urban index was selected to measure the savings from urbanization. The results indicated that urban savings had a positive effect on the economic growth of food and beverage industries; however, its variable coefficient (with a coefficient of 0.61) was not statistically significant. The economies of localization had a significant positive effect (with a coefficient of 0.44) on the economic growth of these industries, which means that the concentration of firms close to each other would save them. The results also show that by choosing the right and creating and developing clusters in industrial areas, it is possible to have a significant impact on the economic development of that area by increasing cooperation and exchange of information. Therefore, it is recommended to apply centralization policies and avoid decentralization policies for firms with similar activities.