چکیده:
هدف: کتابدرمانی با توجه به اثرات مثبت آن میتواند بهعنوان یکی از خدمات کتابخانههای عمومی برای همه اقشار جامعه باشد؛ هدف این پژوهش، تعیین تأثیر مداخلۀ آزمایشی کتابدرمانی به شیوه پیادهسازی طرح کتابرسانی بر میزان تابآوری و امید به زندگی نوجوانان مبتلا به سرطان در مرکز بیمارستان بعثت شهر همدان است.روش: روش این پژوهش، نیمهتجربی با استفاده از طرح پژوهشی پیشآزمون ـ پسآزمون با دو گروه کنترل و آزمایش است. در گروه آزمایش، جلسات کتابدرمانی به شیوه پیادهسازی طرح کتابرسانی برگزار شد و مداخلهای بیش از اقدامات معمول در محیط پژوهش انجام نشد. نمونۀ جامعۀ پژوهش متشکل از 30 نفر از نوجوانان مبتلا به سرطان 10 تا 14 ساله بود که در مرحلۀ اولیه بیماری قرار داشته و حداقل یک دورۀ شیمیدرمانی را گذرانده بودند. این نمونه بهصورت تصادفی به دو گروه کنترل و آزمایش تقسیم شد. ابزار پژوهش شامل دو پرسشنامۀ تابآوری کانر و امید به زندگی اشنایدر بود. تحلیل دادههای پژوهش با استفاده از آزمون تی مستقل و تحلیل کوواریانس در نرمافزار آماری SPSS انجام شد.یافته ها: نتایج آزمون تی مستقل نشان داد بین میانگین نمرات دو مؤلفۀ تابآوری و امید به زندگی در گروه کنترل و آزمایش تفاوت وجود دارد. همچنین، نتایج تحلیل کوواریانس نشان داد تأثیر کتابدرمانی به شیوه پیادهسازی طرح کتابرسانی بر امید به زندگی در نوجوانان سرطانی 6/43 درصد و تأثیر کتابدرمانی به شیوه پیادهسازی طرح کتابرسانی بر تابآوری 1/64درصد بود.نتیجه: بین جلسات کتابدرمانی با تابآوری و امید به زندگی در جامعه مورد بررسی رابطه معناداری وجود دارد. بهعبارت دیگر، کتابدرمانی در هردو مورد تأثیر داشته است و نتیجه داشت، تابآوری و امید به زندگی هر دو معنی دارند و کتابدرمانی روی دو گروه تأثیر دارد.
Introduction: Due to its positive effects, bibliotherapy can be one of the services of public libraries for all sections of society. The purpose of this study was to determine the effect of experimental intervention of book "therapy" by implementing trolley-book plan on "productivity" and life expectancy of adolescents with cancer in Be'sat Hospital in Hamadan.Methodology: This study is a quasi-experimental research using a pretest-posttest on two groups, i.e. an experimental group and a control group. For the experimental group, several bibliotherapic sessions were held while no intervention more than the usual practices in the research environment. The research sample included 30 children with cancer, aged 10 to 14 who were in an initial stage of the disease and had completed at least one course of chemotherapy. The research instrument consists of two questionnaires: Conner's perseverance and Schneider's life expectancy. Data analysis was done using an independent t-test and a covariance analysis in SPSS software.Findings: Results of the independent t-test showed that there is a significant difference between the mean scores of the two variables of resilience and life expectancy in the control and experimental group. Furthermore, the effect of this kind for bibliotherapy on the life expectancy in the children with cancer was 43.6% and its effect on resilience was 64.1%.Conclusion: There is a significant relationship between book therapy sessions with resilience and life expectancy in the study population. In other words, book therapy has an effect on both cases and concluded that resilience and life expectancy both mean and book therapy has an effect on both groups.