چکیده:
مقدمه: هدف از انجام پژوهش حاضر، تحلیل عوامل مؤثر بر انجام فعالیتهای داوطلبانه، رضایتمندی، استمرار فعالیتها و وفاداری داوطلبان در کتابخانههای عمومی استان کرمانشاه است.روششناسی: پژوهش حاضر، از نظر هدف کاربردی و از نظر روش گردآوری دادهها توصیفی ـ همبستگی است. جامعه آماری این پژوهش را داوطلبان فعالیت در کتابخانههای عمومی استان کرمانشاه تشکیل دادند. برای گردآوری دادهها از پرسشنامه استاندارد اوه (2017) مشتمل بر 53 آیتم استفاده شد. بهمنظور تجزیهوتحلیل دادهها، از آزمونهای ضریب همبستگی، رگرسیون خطی ساده و چندگانه استفاده شد.یافتهها: تجزیهوتحلیل دادهها نشان داد که کارکردهای داوطلب شدن، تجربه داوطلبان، حمایت و پشتیبانی از آنان بر رضایتمندی داوطلبان تأثیرگذار است و همچنین بر استمرار فعالیتهای آنها و وفاداری آنان تأثیر معنیداری و مثبتی دارند.نتیجه: در میان کارکردهای داوطلب شدن کارکردهای درک/پیشرفت، شغل، اجتماعی بودن، ارزش و حفاظتی به ترتیب دارای بیشترین میانگین بودند و میانگین همه آنها بزرگتر از مقدار متوسط بود. این نشان میدهد که انگیزه اصلی داوطلبان کتابخانههای عمومی تسهیل در رشد شخصی و درک دیگران است.
Introduction: The purpose of this study is to analyze the factors affecting voluntary activities, satisfaction, and continuation will of volunteering and loyalty of volunteers in public libraries of Kermanshah province.Methodology: The present research method is applied in terms of purpose and descriptive-correlational in terms of data collection method. The statistical population of this study includes volunteers working in public libraries of Kermanshah province. The Oh (2017) standard questionnaire with 53 items is used to collect data. In order to analyze the data, correlation coefficient, simple and multiple linear regression tests were used.Findings: The research findings showed that the functions of volunteering, volunteer experience, and support for volunteers affect volunteers' satisfaction. Moreover, these variables have a positive and significant effect on the continuation will of their activities and their loyalty.Conclusion: Among the functions of volunteering, the functions including perception/progress, job, sociality, value, and protection had the highest mean, respectively, and the mean of all of them was higher than the average value. This means that the main motivation for public library volunteers is to facilitate personal growth and understanding of others.