خلاصه ماشینی:
"در کتاب النقض چنین نوشته شده 9-اولاد رأس و رئیس و مقدم و پیشوا و مقتدای همه ملحدان در این هشتاد سال که رفت حسن باح و مجبر و مجبرزاده بود و خانه در دوره داشت در شهر ری بکوچه صوفی دبیر استاد عبد الرزاق بیاع بود و همکار تاج الملک متوفی مجبر نهبدر مصلحت گاه نشست و نه بدر رادمهران و مذهب و اعتقاد پدرش نیز آن طایفه را معلوم است1 10-تشکیلاتی که حسن صباح برای انتشار مذهب اسمعیلی داده است آیا از ابتکارات او بود؟!یا آنکه در شام و مصر گروهها،دستهها،فرقههای فاطمیان و سایر گروه مذهبی را از نزدیک دید و بمرام و هدف آنان آشنا گشت،آنگاه بعضی از آنها را گرفت و اقتباس کرد و خود حسن هم چیزهایی بر آن افزود؟!تاریخ در اینجا خاموش است!!ولی در تاریخها میخوانیم که ژزویتها تشکیلاتی شبیه دستگاه اسمعیلیه الموت دادند چنانکه: 11-در قرن شانزدهم میلادی یک فرقۀ تازه در دستگاه کلیسای روم تشکیل شد (1)صفحه 91 کتاب النقض چاپ تهران که بوسیله کشیش اسپانیائی بنام ایکناتیوس دو لویرلا تأسیس گشت این آخوند مسیحی گروه خود را جامعه یسوع«ژزو»نامید،از این سیب افراد این فرقه و پیروانش ژزوئیت ها«یسوعیون»نامیده شدند،هدف این گروه این بود که افراد را برای فداکاری و خدمت بدون چون و چرا در خصوص کلیسای رومی و پاپ تربیت کند،پرورش این دسته بسیار سخت و طاقتفرسا بود پیروان این فرقه آن اندازه بدستگاه کلیسا و پاپ عقیده داشتند که هرچه بآنان دستور داده میشد بدون گفتگو چشم و گوش بسته اجرا می- کردند و همهچیز خودشان را نثار و فدا میساختند،در هر کجا که تشکیلات کلیسا بوجودشان نیاز بود آن فدائیان خودشان را داوطلبانه قربانی میکردند و گمان میکردند که در راه عیسی و مریم جان نثار گشتند و همه آنان به خدمت بدون تردید و تزلزل در راه اداره و تشکیلات کلیسا مشهور بودند!!"