چکیده:
این مقاله با هدف بررسی کارکرد احساسِ کرامت نفس در پیشگیری از آسیبهای اجتماعی و بهطور خاص پیشگیری از مفاسد اخلاقی نگارش شده است. برای دریافت معنا و مقصود روایات دربردارنده این مفهوم و شناسایی مفاهیم مرتبط با آن، از فقه الحدیث بهمثابه یک روش پژوهش و نیز از روش استنتاج به اقتضا استفاده شده است. یافتههای پژوهش مبیِّن آن است که احساس کرامت نفس که حَسب نوعی تحول بینش درباره مبدأ الهی انسان و حقیقت وجودی او و نیز خودشناسی در انسان فعلیت مییابد، بهعنوان یک محرِّک و عاملی انگیزشی درونی مؤثر در سلوک اخلاقی و پیشگیری از آسیبهای اخلاقی و اجتماعی عمل میکند. انسانی که احساس شرافت و بزرگواری میکند در ملازمت حب نفس و حب کمال نفس (که اموری فطریاند) با اموری که سبب پستی و فرومایگی و خواری نفسِ انسان است؛ احساس ناسازگاری نموده و از آنها اجتناب میکند. افزون اینکه احساسِ کرامت نفس از عوامل برانگیختن صفت حیا در انسان است که کارکردهای بسیار ویژهای در تن ندادن انسان به رذایل اخلاقی و رفتارهای زشت و ناپسند دارد. در مقابل احساس پستی، فرومایگی و خواریِ نفس، زمینهساز ارتکاب شرارتها و تن دادن به حقارتها و رذایل است. پشتوانه و تضمینکنندهٔ بروز و ظهور کارکرد احساس کرامت نفس در پیشگیری از آسیبهای اخلاقی و اجتماعی این است که این فرآیند، جامع مقدمات و مبادی ادراکی و تحریکی برای تحقق رفتار انسان و مبتنی بر انگیزههای درونی در تحقق کنش انسان است.
This article has been written with the aim of examining the function of self-esteem in the prevention of social injuries and in particular the prevention of moral corruption. In order to understand the meaning and purpose of the narrations containing this concept and to identify the related concepts, the jurisprudence of hadith has been used as a research method and also the method of inference as appropriate. The findings of the study indicate that the sense of self-worth, which is realized as a kind of evolution of insight about the divine origin of man and his existential truth as well as self-knowledge in man, acts as a stimulus and internal motivating factor effective in moral behavior and prevention of moral and social injuries. A person who feels honor and greatness in the service of self-love and love of perfection of the soul (which are natural things) with things that cause the humiliation and humiliation of the human soul; Feels incompatible and avoids them. In addition, the feeling of self-dignity is one of the factors that evoke the trait of modesty in human beings, which has very special functions in not subjecting human beings to moral vices and ugly behaviors. On the other hand, the feeling of inferiority, lowliness and humiliation of the soul is the basis for committing evils and giving in to humiliations and vices. Supporting and guaranteeing the emergence of the function of self-esteem in preventing moral and social injuries is that this process is comprehensive, preparatory and perceptual and stimulating principles for the realization of human behavior and based on internal motivations in the realization of human action.