چکیده:
در این مقاله، ازآنجهت به مقولۀ «سیاست اجتماعی دینمَدارانه» پرداخته شده که یکی از متعلَّقات عمدۀ آن، «آسیبهای اجتماعی» هستند، بهطوریکه از سیاست اجتماعی، انتظار میرود که جهان اجتماعی را بهگونهای تدبیر و طرّاحی کند که آسیبهای اجتماعی در آن، وضع اقلّی و محدود داشته باشند، یا چنانچه گسترش و فزونی یافتند، کاهش یابد. امّا پیش از اینکه ماهیّت سیاست اجتماعی دینمَدارانه و نحوۀ مواجهۀ متمایز آن با آسیبهای اجتماعی، تعیین و مشخص شود، باید به «شرایط» و «زمینهها»یی که خود آن را دربرگرفته و بر آن اثر میگذارند، نظر افکند و شناخت. ازاینرو، در این مقاله کوشیده شده تا چنین زمینههای غالب و دربرگیرندهای، شناسایی و تحلیل شوند. برایناساس، زمینههای یافته شده عبارتند از «زمینههای علمی- مفهومی» که ناظر به دین و تصرّف در معنای اصطلاحات است؛ «زمینههای علمی- نظریهای» که ناظر به دین و خَلق رهیافت نظری است؛ «زمینههای تجویزی- سیاستی» که ناظر به دین و عنصر تمایزبخش دولت دینی است؛ «زمینههای عینی- بیرونی» که ناظر به دین و جهانیگری تجدُّد اجتماعی است؛ و «زمینههای عینی- درونی» که ناظر به دین و جهان اجتماعی پساانقلاب است.
In this article, the category of "religious social policy" is addressed because one of its main components is "social harms", so that social policy is expected to design the social world in a way. In which the social harms are minimal and limited, or if they spread and increase. But before the nature of a religious social policy and how it distinctly deals with social ills can be determined, one must look at and recognize the "conditions" and "contexts" that encompass and affect it. Therefore, in this article, an attempt has been made to identify and analyze such dominant and inclusive fields. Accordingly, the contexts found are the "scientific-conceptual contexts" that deal with religion and its grasp of the meaning of terms; "Scientific-theoretical contexts" that look at religion and the creation of a theoretical approach; "Prescriptive-political contexts" that look at religion and the distinguishing element of a religious state; The "objective-external context" that governs religion and the globalization of social modernity; And the "objective-internal contexts" that govern religion and the post-revolutionary social world.