چکیده:
شناسایی عوامل رقابتپذیری بهمنظور ورود به بازارهای جهانی به دلیل جایگاه ویژه آنها در توسعه اقتصاد کشور از اهمیت زیادی برخوردار است. در این میان مناطق مرزی به دلیل همجواری با سایر کشورها و گسترش مرزهای جهانی شرایط بهتری دارند. پژوهش حاضر باهدف تجزیهوتحلیل بینالمللیسازی شرکتهای صنایع استان مرزی خوزستان به مطالعه پرداخته است تا مشخص گردد چه عواملی برای رقابتپذیر شدن و ورود به بازارهای جهانی دخیل هستند تا بهطور مؤثر صنایع را به مراحل پیشرفتهتر و مناسبتری از مبادلات بینالمللی سوق دهند. این تحقیق از نوع کیفی و با روش تحلیل محتوا و مصاحبههای عمیق نیمه ساختاریافته با 18 نفر از متخصصان، مدیران و کارشناسان حوزه صادرات که سابقه کاری بالای ده سال و همچنین شاغل در کارخانههای صنایع غذایی که دارای تحصیلات حداقل لیسانس بودند انجامگرفته است. تجزیهوتحلیل دادههای کیفی از طریق نرمافزار MAXQDA صورت گرفته است. از دادههای کیفی 322 کد بهعنوان مفاهیم مرتبط با رقابتپذیری بینالمللی استخراج شد که در 2 مؤلفه مزیت رقابتی و رقابتپذیر شدن مقولهبندی شدند. نتایج پژوهش منجر به شناسایی 9 عامل قیمت تمامشده محصولات، کیفیت محصولات، برخورداری شرکت از فنّاوری پیشرفته، برخورداری شرکتها از نیروی انسانی متخصص، مدیریت بازاریابی کارآمد در شرکتها، سبز بودن و ارگانیک بودن محصولات، برخوردار بودن شرکتها از برند مشهور، کیفیت بستهبندی محصولات، دسترسی آسان شرکتها به مواد اولیه باکیفیت شد، که باعث کسب مزیت رقابتی میشود و همچنین نتایج نشان داد که استراتژی رقابتپذیری در مرزها بهواسطه شرایط حساس و استراتژیکی مرزها از اهمیت بالایی برخوردار است چراکه رقابتپذیر شدن آنها را برای ورود به بازارهای جهانی مهیا میکند.
Identifying competitive factors to enter global markets due to their special place in the development of the country's economy is of great importance. Meanwhile, border areas have better conditions due to their proximity to other countries and the expansion of global borders. The present study aims to analyze the internationalization of industrial companies in Khuzestan border province to determine what factors are involved in becoming competitive and entering global markets to effectively lead industries to more advanced and appropriate stages of international exchanges. This qualitative research was conducted through content analysis and semi-structured in-depth interviews with 18 experts, managers and export experts who have more than ten years of experience and work in food industry factories with at least a bachelor's degree. Qualitative data analysis was performed using MAXQDA software. From the qualitative data, 322 codes were extracted as concepts related to international competitiveness, which were categorized into two components: competitive advantage and competitiveness. The results of the research lead to the identification of 9 factors: product cost, product quality, the companies' advanced technology, companies' specialized manpower, efficient marketing management in companies, green and organic products, companies' famous brand, product packaging quality, the companies' easy access to quality raw materials, which gives them a competitive advantage, and the results also showed that the strategy of competitiveness at the border is very important due to the sensitive and strategic conditions of the border because it makes them competitive to enter global markets.
خلاصه ماشینی:
نتايج پژوهش منجـر بـه شناسـايي ٩ عامـل قيمـت تمام شـده محصـولات ، کيفيـت محصولات ، برخورداري شرکت از فناوري پيشرفته ، برخـورداري شـرکت ها از نيـروي انسـاني متخصـص ، مـديريت بازاريابي کارآمد در شرکت ها، سبز بودن و ارگانيک بودن محصولات ، برخوردار بـودن شـرکت ها از برنـد مشـهور، کيفيت بسته بندي محصولات ، دسترسي آسان شرکت ها به مواد اوليه باکيفيت شـد، کـه باعـث کسـب مزيـت رقـابتي مي شود و همچنين نتايج نشان داد که استراتژي رقابت پذيري در مرزها به واسطه شرايط حساس و استراتژيکي مرزها از اهميت بالايي برخوردار است چراکه رقابت پذير شدن آن ها را براي ورود به بازارهاي جهاني مهيا مي کند.
بـه بيان ديگر مـديران مؤسسـات کسب وکار در صنايع به ويژه شرکت هايي که از امکانات و ظرفيت بالاتري در زمينه توليد و تجارت اين محصولات برخوردارند با اين مسئله روبرو شده اند که عوامـل مـؤثر بـر کسـب مزيت رقابتي براي رقابت پذير شدن و ورود به بازارهاي منطقه اي و جهاني چيست ؟ چراکـه به دليل برخورداري اندک از سطح امکانات و استراتژيهاي رقـابتي در ايـن اسـتان در ايـن زمينه ضعف عمل کرده است .
کـدام منـابع و عوامـل درون سـازماني شــرکت ها و مؤسســات کســب وکار صـنايع در ايجــاد مزيــت رقــابتي بــراي ســازمان ها و کســب وکارهاي صــنايع اثرگذارنــد؟ مؤلفــه هاي اصــلي مــدل رقابت پــذيري شرکت هاي صنايع استان خوزستان در بازارهاي برون مرزي کدام اند؟ پيشينه پژوهش بررسي هاي صـورت گرفتـه نشـان داد کـه پژوهش هـاي در زمينـه رقابت پـذيري بين المللـي انجام شده است که در ادامه مهم ترين و مرتبط ترين آن هـا بـه عنوان سـوابق پژوهشـي آورده شده است .