چکیده:
تلاش برای بکارگیری تکنیکهای مدیریت ریسک در راستای کاهش ریسک در گمرک اهمیت دارد. هدف از پژوهش تدوین الگوی مدل مدیریت ارزیابی ریسک با استفاده از الگوریتمهای داده کاوی میباشد. این پژوهش براساس روش توصیفی و تحلیلی بر اساس الگوریتمهای داده کاوی میباشد و نیز تحقیق حاضر از نوع روش و ماهیت، از نوع کیفی- کمّی میباشد. جامعه آماری این تحقیق شامل خبرگان و سیاستگذاران، مدیران و مشاورین ارشد گمرک استان خوزستان میباشند. در قسمت روش کیفی مدیران و مشاورین ارشد خبره در نظر گرفته شدند، تعداد 14 نفر از همکاران خبره سازمان، تعداد 10 نفر از اساتید دانشگاهی برای استخراج اولیه مدل در قسمت کمی نیز تمامی مدیران و مشاورین ارشد گمرک استان خوزستان بعنوان جامعه آماری تحقیق در نظر گرفته شدند. در هر دو فاز کیفی و کمی نمونهگیری بصورت قضاوتی و هدفمند صورت گرفت. در این تحقیق از الگوریتم درخت تصمیم برای ساخت مدل مدیریت ارزیابی ریسک و تحلیل دادههای گمرکی استفاده شد، که از الگوریتم درخت تصمیم و تحلیل دادههای گمرکی از نرم افزار Rapid miner ورژن 9. 1 بهرهگیری شده است. نتایج تحقیق نشان داد در بین عوامل ریسک شناسایی شده در رویه تراتزیت ارزش ارزی بالاترین اهمیت و نوع ترانزیت کمترین اهمیت را دارد. و در بین عوامل ریسک شناسایی شده در رویه واردات بیمه بالاترین اهمیت و وزن خالص کمترین اهمیت را دارد و در بین عوامل ریسک شناسایی شده در رویه صادرات وزن خالص بالاترین اهمیت و ارزش ارزی کمترین اهمیت را دارد.
Its important to try to apply risk management techniques to reduce risk in customs. The purpose of this research is to develop a model of risk assessment management model using data mining algorithms. This research is based on descriptive and analytical methods based on data mining algorithms and also the present research is of method and nature, qualitative-quantitative type. The statistical population of this research includes experts and policy makers, managers and senior customs consultants of Khuzestan . In qualitative method section, 14 expert managers and senior consultants were considered, 14 expert colleagues of the organization, 10 university professors for the initial extraction of the model in the quantitative part, all managers and senior customs advisors of Khuzestan as the statistical population of the research. Were taken. In both qualitative and quantitative phases, sampling was done judiciously and purposefully. In this research, the decision tree algorithm was used to build a risk management model and analysis of customs data, which is a decision tree algorithm and analysis of customs data from Rapid miner software version 9.1. The results showed that among the risk factors identified in the transit procedure, the currency value is the highest and the type of transit is the least important. Among the risk factors identified in the insurance import procedure is the highest importance and the net weight is the least important, and among the risk factors identified in the net weight export procedure is the highest importance and the currency value is the least important.