چکیده:
معرفت شناسی فیلسوف مسلمان مبتنی بر نظریه وی درباره هویت نفس است. فلاسفه مشاء نفس را جوهر مجرد میدانستند. سهروردی نیز در ابتدای فلسفه ورزی به پیروی از فلاسفه مشاء نفس را جوهر مجرد میدانست اما بعد از تحول درونی و تغییر مشی فلسفه ورزی، نظریه مشاء را درباره هویت نفس نقد میکند و برای نفس هویت نوری قائل می شود. بر خلاف فلاسفه مشاء که با تکیه بر تجرد نفس، نظام معرفتی خود را بنیان نهادند سهروردی نور بودن نفس را محور معرفت شناسی خود قرار می دهد. میتوان گفت سهروردی با این انقلاب در هویت نفس، معرفت شناسی اشراقی را بنیان میگذارد. وی با تکیه بر این انقلاب، معرفت شناسی فلاسفه مشاء را در تعریف علم، ملاک علم، اقسام علم و منابع علم مورد نقد و ارزیابی قرار داده و در نهایت مبتنی بر نفس به عنوان نور محض، نظریه معرفت خود موسوم به معرفت اشراقی را مطرح میکند. در این مقاله با استفاده از روش تحلیلی-انتقادی ضمن ارائه و ارزیابی انتقادات سهروردی بر معرفت شناسی مشایی، تحول فکری سهروردی در نظریه معرفت نیز مطرح شده و نهایتا به محدودیت های معرفت شناسی اشراقی اشاره میشود.
A critical study of evolution of the epistemology in Suhrawardi’s philosophyThe epistemology of the Muslim philosopher is based on his theory of the soul. In view of peripatetic philosophers, soul is immaterial substance. Suhrawardi at the beginning of philosophize as peripatetic philosopher believes that soul is immaterial substance but with inner transformation and change of philosophize, critics the view of peripatetic philosophers on soul’s entity and considers the soul as a luminous entity. Unlike the Peripatetic philosophers who founded their epistemic system by relying on the immaterial of the soul, Suhrawardi puts the luminosity of the soul at the center of his epistemology. It can be said that Suhrawardi, with this revolution in the identity of the soul, establishes illumination epistemology. Relying on this revolution, he critiques and evaluates the epistemology of the peripatetic philosophers in defining science, the criterion of science, kinds of science and the sources of science, and finally, based on the soul as the pure light, presents itself of his theory of knowledge called illumination knowledge. In this article, using the analytical-critical method while presenting and evaluating Suhrawardi's critics of peripatetic epistemology, Suhrawardi's intellectual evolution in the theory of knowledge is also discussed and finally, the limitations of illumination epistemology are pointed out.