چکیده:
دین اسلام برای عقل اهمیت بسیار قائل است و در بسیاری از آیات قرآن به این حقیقت توجه شده است. طرح بحثهای عقلی معارف اسلامی اولین بار توسط امام علی علیه السلام مطرح شد. مهمترین بخش کارکرد نظری عقل در سه حوزه خداشناسی، انسان شناسی و جهان شناسی مطرح است. دربارهی کارکرد نظری عقل میتوان به دو گونه روایات از حضرت امیرعلیه السلام استناد جست بخشی از این احادیث مطلق علم و آگاهی و حکمت را از آثار عقل و تعقل برمیشمارند این احادیث میتوانند شامل علم و حکمت نظری نیز باشند اما پارهای از احادیث قابلیتهایی چون خودشناسی و خداشناسی و دین شناسی را از آثار عقل میدانند. از دیدگاه حضرت امیر (ع) عاقل کسی است که دربارهی هر چیز میاندیشد و محل مناسب آن را بررسی میکند و سپس آن را در محل مناسب قرار میدهد؛ مثلا اگر رئیس اداره یا رئیس حکومت است شایستگیهای افراد را در نظر میگیرد و هر کدام را در محل لایق خود قرار میدهد. اگر عبادتی انجام میدهد، اجزا و شرایط و واجبات و مستحبات آن را هر کدام در جای خود به جا میآورد. حتی اگر میخواهد مجازات کند. مجازات نیز درجات و مراحلی دارد. او هر مرحله را در جایگاه خود قرار میدهد تا نتیجه مطلوب عائد شود.
خلاصه ماشینی:
پژوهش حاضر با توجه به اهمیت پرورش خلاقیت در دوران کودکی و نقش عمده ی عوامل تاثیر گذار نظام آموزشی بر رشد خلاقیت و به ویژه حساسیت دوره پیش دبستانی در نظام تعلیم و تربیت دانش آموزان، می خواهیم بدانیم چنانچه دانش آموزان دوره ی پیش دبستانی را بگذرانند آیا این دوره تاثیری بر روند رشد خلاقیت در دانش آموزان تحت تعلیم در چهار مولفه اصالت، انعطاف، بسط، سیالی خواهد گذارد یا نه؟ بدین جهت مطالعه ی حاضر در پاسخگویی برای این سوال است: که آیا دوره ی پیش دبستانی به رشد خلاقیت دانش آموزان کلاس اول موثر است؟ ادبیات پژوهش در دنیای پیچیده کنونی که شاهد رقابت های بسیار فشرده جوامع مختلف برای دستیابی به جدیدترین تکنولوژی ها و منابع قدرت هستیم، افراد خلاق و با استعداد و صاحبان اندیشه نو و تفکر واگرا به مثابه گران بها ترین سرمایه ها از جایگاه بسیار والا و ارزشمندی برخوردار هستندو امروزه جامعه ما، بیش از هر زمان دیگری به افراد هوشمند و خلاق نیاز دارد هر چه قدر جهانی که در آن زندگی می کنیم پیچیده تر میشود نیاز به شناسایی و پرورش ذهن های خلاق و آفریننده بیشتر و شدید تر می گردد به همین دلیل در شرایط کنونی مساله خلاقیت از مهم ترین مسائل در قلمرو تعلیم و تربیت است در واقع آینده متعلق به کسانی است که بهتر از دیگران فکر میکنند، بهتر از دیگران عمل میکنند، و بهتر از دیگران می فهمند و دارای روحیه تحقیق و کاوشگری میباشند و هر پدیده ای را با دید کنجکاوانه مینگرند و آن را بررسی می کنند و هرگز از پژوهش و تحقیق و راه دشوار و خسته کننده آن مایوس نمی شوند اهمیت این مساله زمانی نمایان می شود که به منظور نهایی تعلیم و تربیت توجه کنیم هدف نهایی تعلیم و تربیت این است که شخص را را برای تفکری روشن و منطقی و فکری سازنده توانا سازد تا بتواند مشکلات و معضلات زندگی را به نحو مناسب حل نماید و از تجارب دیگران و گذشته استفاده کرده آن ها را سازمان دهد و از نتایج آن برای آینده استفاده کند (کریمی، 1387).